Onlinesupermarkt Picnic bouwt in Duitsland aan een supermodern distributiecentrum. Foto: ANP / Nick Gammon / AFP
In dit artikel
Afgelopen week ontmoette ik Michiel Muller, oprichter van Picnic. In Nederland groeit deze onlinesupermarkt nog steeds en is sinds 2018 ook in Duitsland op de markt en een echte groeikampioen.
Michiel vertelde dat Picnic binnenkort in Oberhausen een supermodern logistiek distributiecentrum opent. Er is in Duitsland een apart team actief, omdat daar niet alles op dezelfde manier verloopt, aldus Michiel. Het bedrijf, waarin de grootste retailer van Duitsland, Edeka, een belang heeft van meer dan 20%, wil in 2024 de omzetgrens van €700 miljoen bereiken, aldus Duitsland-chef Frederic Knaudt in de Lebensmittel Zeitung vertelt.
Online in Duitsland groeimarkt
Duitsland staat nog steeds bekend om slechte internetverbindingen en het land waar men nog veel met contant geld betaalt. Hoe zit het eigenlijk met online-verkoop in Duitsland en is dat een kansrijk verkoopkanaal als je in Duitsland succesvol wilt zijn? Het simpele antwoord is, ja. Online boodschappen worden in Duitsland beschouwd als een groeimarkt.
Deskundigen verwachten dat het online aandeel zal stijgen tot 15% van alle boodschappenaankopen in 2030, blijkt uit een actueel representatief GfK-onderzoek in opdracht van Mastercard. De meeste gebruikers (29%) besteden tussen €51 en €75 per boodschappenbestelling. 14% besteedt zelfs meer dan €100 per bestelling aan e-food. Afgezet tegen de gemiddelde consumentenuitgaven van particuliere huishoudens van €387 aan levensmiddelen, dranken, tabaksproducten en dergelijke volgens het Bundesamt für Statistik, is het aandeel van e-food nu al aanzienlijk.
Onlineportalen kunnen aantrekkelijker zijn voor een specifieke, bewuste doelgroep die op zoek is naar nicheproducten
Alternatieve eiwitten winnen terrein
Door het uitbreiden van e-commerce partnerships met Duitse platforms en gespecialiseerde online foodretailers kunnen Nederlandse leveranciers hun bereik vergroten en nieuwe doelgroepen aanboren. Biologische producten, regionale producten en innovatieve vleesalternatieven winnen niet alleen marktaandeel in de fysieke detailhandel, maar ook in de online sector.
Onlineportalen kunnen aantrekkelijker zijn voor een specifieke, bewuste doelgroep die op zoek is naar nicheproducten en bereid is om onderzoek te doen. Supermarkten hebben het voordeel van een groot en divers publiek, direct beschikbare producten, en impulsaankopen. In de praktijk kunnen bedrijven het beste een hybride strategie gebruiken: zowel online verkopen om een specifieke doelgroep te bereiken als aanwezig zijn in supermarkten om bredere marktdekking te verkrijgen.
Corona was gamechanger
Corona was de grote gamechanger voor online. Begin 2020, nog voor de coronapandemie, bevond de online levensmiddelendetailhandel in Duitsland zich in een nichemarkt, met een omzetaandeel van circa 1,1% van de totale. Daarmee onderscheidde de levensmiddelensector zich van andere detailhandelsegmenten zoals elektronica of kleding in Duitsland, waar online retailers voor de pandemie al marktaandelen met dubbele cijfers hadden.