Kellogg had te maken met een staking in alle vier de Amerikaanse graanfabrieken. - Foto: ANP
Consumenten zullen op een gegeven moment prijsstijgingen van levensmiddelen niet meer voor lief nemen, maar als gevolg minder producten gaan kopen.
Die voorspelling deed voedingsmiddelenbedrijf Kellogg eind vorige week. Kellogg presenteerde zijn jaarresultaten en CEO Steven Cahillane noemde daarbij de prijselasticiteit van Kellogg-producten. De prijselasticiteit laat zien hoe de vraag verandert wanneer er een prijsverandering is. De vraag naar Kellogg-producten was prijsinelastisch, wat betekent dat de gevraagde hoeveelheid relatief minder sterk veranderde dan de prijs. Maar Cahillane verwacht niet dat dat zo zal blijven. âHet is duidelijk dat de inflatie maar doorgaat.â
Minder kopen
In een interview met Bloomberg zei Cahillane dat het lastig te bepalen is wanneer het omslagpunt komt, wanneer consumenten minder gaan kopen door hogere prijzen, maar dat âconsumenten niet houden van hogere prijzen. Dat weten weâ. Tegelijkertijd ziet hij de producten van Kellogg als producten die consumenten kopen wanneer ze vooral thuis eten en niet uit eten gaan om kosten te besparen.
De CEO noemt de inflatie, âtot niveaus die de industrie in tien jaar niet had gezienâ, âeen extreme uitdaging in 2021â. Daarnaast had het bedrijf, onder andere bekend van de ontbijtgranen, te maken met een staking in alle vier de Amerikaanse graanfabrieken en een brand in één locatie. Het had een negatieve impact op de omzet en winst. De organische groei van de omzet kwam uit op 3% en de operationele winst zonder wisselkoerseffecten kwam bijna 2% lager uit. In het vierde kwartaal daalde de omzet met 1,3% en de operationele winst daalde met 11% als gevolg van de stakingen.
Mis geen enkel topverhaal op Eiwit Trends
Dit premium artikel is enkel beschikbaar voor abonnees
Beperk risico's met betere investeringen
Versterk je ketenpositie met de juiste partners
Versnel innovaties met de nieuwste trends
Beleef journalistiek van top niveau door collega’s, ervaren redacteurs én experts uit de sector.
Alieke Hilhorst
Chris Polkamp
Wendy Noordzij