Skip to content

Keurmerken vlees verleiden consument niet

Updated on:
Column
Sustainable food
Het Beter Leven-keurmerk is met afstand het grootste keurmerk. De omzet van dit keurmerk groeide met 25%. Foto: ANP

Het Beter Leven-keurmerk is met afstand het grootste keurmerk. De omzet van dit keurmerk groeide met 25%. Foto: ANP

De diverse criteria van keurmerken voor vlees spreken de consument niet aan. Een trieste constatering, want de boer moet wel aan allerlei eisen voldoen.

Als ketenregisseur van vlees van gemeste Nederlandse melkkoeien heb ik de eer om deel te mogen nemen aan het project Duurzaam Vlees: natuurlijk!. Het ministerie van landbouw heeft hiervoor budget beschikbaar gesteld.

Afgelopen vrijdag gingen we met een heel gemêleerde groep op zoek naar de concretisering van de doelstelling. De opening werd verzorgd door de studenten van InHolland. Ik krijg er altijd enorm veel energie van als ik zulke jonge mensen gretig zie openstaan voor informatie vanuit de agrarische praktijk.

Criteria keurmerken niet aansprekend

Aanvankelijk was het de bedoeling om vanuit bestaande keurmerken voor vlees een overzicht van verschillen en overeenkomsten op te stellen over de inhoudelijke punten van ieder keurmerk, en daar zelfs een ranking in aan te brengen. Al snel werd duidelijk dat de diverse criteria van al die keurmerken voor vlees helemaal niet aansprekend zijn voor consumenten. Bestaande keurmerken blijken vooral gericht op de eisen en wensen van de zakelijke partners in de vleeshandel zoals Unilever en grote inkooporganisaties van supermarkten.

Trieste constatering

Ik vond dat eerlijk gezegd best een schokkende en ook trieste constatering. Veehouders worden namelijk wel volop gestimuleerd en vaak zelfs gedwongen om te voldoen aan zaken als minimale hokafmeting, afleidingsmateriaal, lux-sterkte (lichtintensiteit in de stal), uitstoot en zo kan ik nog wel even doorgaan.

In plaats dat we daarmee dus de consument kunnen verleiden tot het maken van bewuste keuzes, blijkt dit – althans volgens de deelnemers aan dit project – helemaal niet via keurmerken te werken.

Duurzaam vlees

De middag hebben we daarom besteed aan de vraag: wat willen we als projectteam opleveren? Enerzijds om de vraag te beantwoorden wat duurzaam vlees onderscheid van ander vlees, anderzijds om de Nederlandse veehouders middels dit project te ondersteunen in de verduurzamingsslag door middel van keuzes die consumenten aanspreken. Ik kan jullie verklappen, dat is nog niet zo eenvoudig!

Snel delen

Afbeelding
Anita Heijdra

Vleesveehouder