Skip to content

Klacht over openheid plasticgebruik Ahold Delhaize

Updated on:
Nieuws
Sustainable food
Foto: ANP premium

Foto: ANP

Milieuorganisaties eisen dat Ahold Delhaize meer inzicht geeft in plasticgebruik en dienen een klacht in bij Autoriteit Financiële Markten (AFM).

De milieugroepen ClientEarth en Plastic Soup Foundation hebben een klacht ingediend bij beurswaakhond AFM. Volgens de groepen worden bedrijven door de Europese richtlijn, Non-Financial Reporting Directive (NFRD), verplicht om verslag te doen van hun impact op het milieu en de risico’s die ze in dat verband lopen. Hierin zou Ahold Delhaize aanzienlijk minder informatie over het gebruik van plastic verpakkingen vrijgeven dan andere merken en supermarkten. Hiermee zou het moederbedrijf van Albert Heijn gebrekkig zijn in informatie voor de beleggers en daarmee een risico vormen.

Grote impact van plastic op het milieu

“Zowel plasticproductie als -afvalverwerking vormen een bedreiging voor het behalen van de klimaatdoelstellingen, en beursfondsen zullen in toenemende mate worden beoordeeld op de negatieve gevolgen van plasticgebruik”, meldt Plastic Soup Foundation. Door de grote impact van plastic op het milieu is Ahold Delhaize volgens de milieugroepen verplicht daarover te rapporteren volgens de EU-richtlijn. In 2020 meldt het bedrijf een totale afvalomvang van 259.000 ton. Hoeveel hiervan plastic relateert is wordt niet vermeld, dat zou wel moeten volgens de NFRD-richtlijn zegt ClientEarth. Ahold Delhaize laat weten de klachten te onderzoeken.

4.000 producten van huismerk AH bekeken

Volgens Plastic Soup Foundation is Ahold Delhaize amper begonnen om het gebruik van plastic terug te dringen. De organisatie bekeek 4.000 producten van het huismerk Albert Heijn. Daarvan was 80% in plastic verpakt. De milieuorganisaties spreken specifiek Ahold aan, omdat zij in Nederland de enige beursgenoteerde supermarktketen is die onder de EU-richtlijn valt. Wat AFM met de klacht gaat doen is nog niet bekend. In onderzoek van Natuur & Milieu bleek dat Albert Heijn juist beter presteerde op het gebied van recyclebaar plastic dan andere Nederlandse supermarkten.

Mis geen enkel topverhaal op Eiwit Trends

Dit premium artikel is enkel beschikbaar voor abonnees

Beperk risico's met betere investeringen

Versterk je ketenpositie met de juiste partners

Versnel innovaties met de nieuwste trends

Beleef journalistiek van top niveau door collega’s, ervaren redacteurs én experts uit de sector.

Alieke Hilhorst

Alieke Hilhorst

Chris Polkamp

Chris Polkamp

Afbeelding

Wendy Noordzij

Abonneer vanaf €2,50/week

Snel delen

Alieke Hilhorst
Alieke Hilhorst

Redacteur