Skip to content

Geen komkommers meer in komkommertijd

De IJslandse komkommertelers (toch goed voor zo’n 2.000 ton komkommers per jaar) kunnen de vraag niet aan.

komkommers

Foto: Canva

Dankzij TikTokker Logan uit Canada zijn de komkommers in IJsland niet aan te slepen. En waarom dat is, is eigenlijk heel erg eenvoudig.

Logan is een echte komkommerfan en post dagelijks korte filmpjes, die laten zien hoe je met een paar ingrediënten en gesneden komkommers lekkere frisse salades kunt maken. En met 3,3 miljoen volgers heeft dat flinke gevolgen.

De IJslandse komkommertelers (toch goed voor zo’n 2.000 ton komkommers per jaar) kunnen de vraag niet aan. Het is nu een hype, maar de vorm en de gedachte erachter zouden er zomaar voor kunnen zorgen dat het leidt tot een blijvende gedragsverandering. Zo zie je maar weer dat je wel degelijk mensen kunt verleiden om gezonder te eten. Laat mensen meer groenten eten door het gemakkelijk te maken. Laat zien dat het helemaal niet moeilijk is om iets superlekkers te maken. Juist het gemak verleidt mensen om die gerechtjes eens uit te proberen. En als je dan beloond wordt met iets wat inderdaad goed smaakt, dan gaat de rest vanzelf.

Juist het gemak verleidt mensen om die gerechtjes eens uit te proberen

Vervolgens zag ik dan ook weer wat ‘oud gedrag’ in de media. Volgens Vogue zijn komkommers opeens een lifestyle en hebben ze het alleen maar over de gezondheidsvoordelen van die desbetreffende groente. Alsof mensen door toegenomen kennis over gezondheidsvoordelen van komkommers ze daarom gaan eten. Sterker nog: ik zou zeggen hou daar nu eens mee op. Want het belangrijkste gezondheidseffect van het eten van komkommers, is dat er bijna niets in zit en het je belet om iets te eten met heel veel calorieën. Ik zou zeggen: stop nu met het zoeken naar verklaringen waarom het goed is om komkommers te eten. Verpest niet de lol van het snel in elkaar draaien van die lekkere recepten.

De komkommers zijn niet aan te slepen

Dat TikTok een krachtig medium is, wisten we al langer. Het bereik is immens: daar kan geen ander medium tegenop. En ook de posts van Logan hebben in Nederland impact: ook in onze supermarkten zijn de komkommers niet aan te slepen.

Dus zo’n komkommer-TikTokker in komkommertijd verdient zeker navolging: hoe kunnen we mensen het gemak, de lol en de smaak van andere ‘gezonde’ voedingsmiddelen onder de aandacht brengen en ze verleiden beter te gaan eten?

Snel delen

Afbeelding
Ad Nagelkerke

managing partner bij Schuttelaar & Partners in agribusiness en life sciences & healthy living