Ter Beke ziet dat in de markten waarin het actief is in vleeswaren, Benelux, VK en Duitsland, stijgende interesse bij consumenten voor gezondere producten, met bijvoorbeeld minder zout. Foto: Canva
De Belgische vleeswaren- en foodfabrikant Ter Beke is dankzij herstructureringen, waaronder de integratie van de Nederlandse bedrijven, en kostenbesparingen weer terug op een normaal winstniveau.
âDe vooruitzichten blijven positief â maar blijvende volatiliteit in grondstofkosten en commodities zorgen voor verlaagde visibiliteit.â Dat stelt bestuursvoorzitter Dirk Goeminne in een toelichting op de cijfers over het eerste halfjaar.
De omzet daalde met 4% naar â¬Â 341,8 miljoen wat te wijten is aan het stopzetten van niet-rendabele contracten. De onderliggende brutowinst kwam met â¬Â 27,1 miljoen 115% hoger uit âdankzij de eerder genomen initiatieven om de rentabiliteit van de onderneming te verbeteren en ondanks een voortdurende impact van Covid-19 op de foodservice businessâ. Verder kon Ter Beke de schuld met 8% afbouwen naar â¬Â 92 miljoen.
Beter Leven-concept
Ter Beke profiteerde van betere aankoopvoorwaarden ten opzichte van het vorige jaar. Dat is echter wel âin een macro-economische omgeving waar een aantal kosten (verpakkingen, ingrediënten) sterk stijgende zijn en dienen doorgerekend te worden aan de klanten.â In Nederland lukt het wel om de hogere kosten voor dierenwelzijn door te berekenen: âIn Nederland is het marktaandeel van vlees en vleeswaren met een Beter Leven-keurmerk aanzienlijk. Om varkenshouders aan te zetten om de dierenwelzijn criteria van het Beter Leven-concept in te voeren, krijgen zij terecht een premium. Door zogenoemde â automatische prijsmutatiesâ wordt deze premium ook verder in de keten toegepast, waardoor grondstofprijsstijgingen zich wel vertalen in de prijs van eindproducten. Ook in België klinken vandaag veel stemmen om zoân programma op touw te zetten, wat het dierenwelzijn en de levensvatbaarheid van de hele keten zou garanderen.â
Ter Beke ziet dat in de markten waarin het actief is in vleeswaren, Benelux, VK en Duitsland, stijgende interesse bij consumenten voor gezondere producten, met bijvoorbeeld minder zout, betere traceerbaarheid en duurzame productie.
Mis geen enkel topverhaal op Eiwit Trends
Dit premium artikel is enkel beschikbaar voor abonnees
Beperk risico's met betere investeringen
Versterk je ketenpositie met de juiste partners
Versnel innovaties met de nieuwste trends
Beleef journalistiek van top niveau door collega’s, ervaren redacteurs én experts uit de sector.
Wendy Noordzij
Alieke Hilhorst
Chris Polkamp