Skip to content

Kraft Heinz test prototype van papieren fles

Voedingsbedrijf Kraft Heinz wil het eerste sausmerk ter wereld worden dat de plastic fles vervangt door een van papier.

Updated on:
Nieuws
Sustainable food
De plastic fles van Heinz tomatenketchup moet plaats gaan maken voor een papieren variant. - Foto: Canva/Erik McLean - Pexels premium

De plastic fles van Heinz tomatenketchup moet plaats gaan maken voor een papieren variant. - Foto: Canva/Erik McLean - Pexels

Voedingsbedrijf Kraft Heinz wil het eerste sausmerk ter wereld worden dat de plastic fles vervangt door een van papier.

De papieren fles wordt ontwikkeld samen met Pulpex, producent van verpakkingen. De fles is afbreekbaar en recyclebaar en gemaakt van 100% duurzame papierpulp, melden beide bedrijven. Kraft Heinz wil een prototype van de fles gaan testen met Heinz-tomatenketchup. Als de test slaagt, dan wil Kraft Heinz ook verpakkingen van papier gebruiken voor andere voedingsproducten.

De test past in het duurzaamheidsdoel van Kraft Heinz. In 2025 wil het voedingsbedrijf dat alle verpakkingen die het wereldwijd gebruikt, recyclebaar of herbruikbaar zijn, of dat de verpakkingen volledig composteerbaar zijn. De papieren ketchupfles helpt ook om de CO2-uitstoot te verminderen. In 2050 wil Kraft Heinz volledig klimaatneutraal zijn.

Patent op papieren fles

Pulpex heeft een patent op de papieren fles, zegt ceo Scott Winston. “De afzetmarkt voor papieren verpakkingen is enorm groot. Het is van belang dat aansprekende voedingsbedrijven als Kraft Heinz deze innovatieve verpakking gaan gebruiken.”

Kraft Heinz is een van de grootste voedingsbedrijven ter wereld met een omzet van $ 26 miljard (€ 25 miljard). Pulpex ontwikkelt duurzame verpakkingen van papier en is een joint-venture van investeringsmaatschappij Pilot Lite Group en drankenproducent Diageo

Mis geen enkel topverhaal op Eiwit Trends

Dit premium artikel is enkel beschikbaar voor abonnees

Beperk risico's met betere investeringen

Versterk je ketenpositie met de juiste partners

Versnel innovaties met de nieuwste trends

Beleef journalistiek van top niveau door collega’s, ervaren redacteurs én experts uit de sector.

Alieke Hilhorst

Alieke Hilhorst

Afbeelding

Wendy Noordzij

Chris Polkamp

Chris Polkamp

Abonneer vanaf €2,50/week

Snel delen

Jan Engwerda
Jan Engwerda

Voormalig redacteur