Foto: ANP
Voedingsmiddelenbedrijf Kraft Heinz ziet blijvende veranderingen in het eet- en kookgedrag van consumenten na het coronavirus.
“We zien tekenen dat verschillende op pandemieën geïnspireerde kook- en eetgedragingen aanhouden, zelfs nu de mobiliteit toeneemt en de beperkingen worden opgeheven”, zei Carlos Abrams-Rivera, een topman bij Kraft Heinz tijdens een toelichting op de kwartaalcijfers die woensdag 4 augustus werden gepresenteerd.
Toch zorgde de gedeeltelijke verschuiving van de retail naar de foodservice voor een lichte daling van de omzet in het tweede kwartaal. Hoewel de omzet daalde, verwacht het bedrijf in het huidige kwartaal en over het gehele jaar wel een groei van de omzet, vergeleken met het niveau van vóór het coronavirus.
Verlies door hogere rentelasten
In het tweede kwartaal daalde de netto-omzet marginaal ten opzichte van een jaar eerder tot $ 6,62 miljard. De brutowinst daalde met 6,6% tot $ 2,91 miljard. Onder de streep bleef er een verlies over van $ 25 miljoen, wat een stijging is van bijna 100% ten opzichte van vorig jaar. Dat er nog steeds een verlies werd gemaakt, kwam onder andere door meer belasting en hogere rentelasten.