Skip to content

Kroon op onstuimig gegroeide Jumbo’s

Jumbo is in relatief korte tijd uitgegroeid tot de tweede supermarktketen in Nederland.

Updated on:
Achtergrond
Retail
De Jumbo-formule is vooral sinds 2008 hard gegroeid. Foto: ANP premium

De Jumbo-formule is vooral sinds 2008 hard gegroeid. Foto: ANP

Supermarktketen Jumbo is in relatief korte tijd uitgegroeid tot de tweede supermarktketen In Nederland. Het 100-jarige bedrijf van familie Van Eerd mag zich nu Koninklijke Jumbo noemen.

Jumbo supermarkten hebben voortaan het Predicaat Koninklijk. De holding van de familie Van Eerd waar Jumbo onder valt, is vanaf begin oktober de Koninklijke Jumbo Food Groep. Het is een kroon op het bedrijf dat in 1921 is begonnen als groothandel in levensmiddelen.

Marktaandeel van bijna 22%

Vooral de laatste decennia is het bedrijf hard gegroeid. De keten haalde in 2020 een omzet van bijna € 10 miljard en telde eind 2020 bijna 700 supermarkten (waarvan 365 franchisewinkels). Sinds 2019 is Jumbo ook actief in België.

Jumbo is inmiddels goed voor een marktaandeel van bijna 22%, nog op royale afstand van de 35% van Albert Heijn. AH is onderdeel is van het eveneens koninklijke en beursgenoteerde Ahold Delhaize. Jumbo is na Albert Heijn en inkoopcombinatie Superunie de derde inkoper van levensmiddelen in Nederland.

Groei door grote overnames

De eerste Jumbo-supermarkt is in 1983 geopend, tot die tijd was het bedrijf vooral een groothandel. De Jumbo-formule is vooral sinds 2008 hard gegroeid. Eerst door de overname van Super de Boer in 2009. De grote klapper is gemaakt in 2011 met de overname van C1000, daardoor verdubbelde de omzet in het jaar 2012.C1000 kwam voort uit het Schuitema-concern waarin Ahold tot begin 2008 een meerderheidsbelang had. Jumbo was in 2009 al een samenwerking begonnen met C1000 via inkoopcombinatie Bijeen. Jumbo stopte daardoor min of meer gedwongen als lid van inkoopcombinatie Superunie. C1000 had eerder al Super De Boer-winkels overgenomen van Jumbo. Dergelijke verkopen over en weer van supermarktvestigingen zijn doorgaans het gevolg van voorwaarden van de mededingsautoriteit ACM voor overnames en fusies.

In 2018 nam Jumbo ook de kleinere supermarktketen Emté over van Sligro Food Group en in 2019 de winkels van de Agrimarkt-keten van akkerbouwcoöperatie CZAV. In de Jumbo Food Groep vallen ook de activiteiten van de in 2016 overgenomen La Place-restaurants.

Jacht op marktleider AH

Verdere groei is gezien de ambities van familie Van Eerd en de onstuimige groei tot nu toe vrijwel zeker. In de markt profileert Jumbo zich met ‘altijd lage prijzen’ en staat bekend als een scherpe inkoper. Vooralsnog is de kans klein dat Jumbo op gelijke hoogte zal komen met marktleider AH. De laatste jaren groeit Jumbo vooral autonoom, grote stappen via overnames zijn echter nog steeds mogelijk.

Overgebleven kleine ketens

Begin dit jaar viste Jumbo nog achter het net bij de verkoop van Deen-supermarkten. Albert Heijn zit echter op de grens van wat de ACM toestaat wat marktaandeel betreft. Plus en Coop kondigden onlangs aan te fuseren in 2022 en worden dan de derde supermarkt wat omzet betreft, met ongeveer 11% van de markt. De Duitse discounters Lidl en Aldi zijn samen goed voor ruim 17% marktaandeel.

Ruimte voor Jumbo om te groeien via overnames zit vooral bij de overgebleven kleinere ketens die, net als Plus en Coop, nu onderdeel zijn van Superunie dat in 2020 goed was 27% marktaandeel.

Mis geen enkel topverhaal op Eiwit Trends

Dit premium artikel is enkel beschikbaar voor abonnees

Beperk risico's met betere investeringen

Versterk je ketenpositie met de juiste partners

Versnel innovaties met de nieuwste trends

Beleef journalistiek van top niveau door collega’s, ervaren redacteurs én experts uit de sector.

Chris Polkamp

Chris Polkamp

Alieke Hilhorst

Alieke Hilhorst

Afbeelding

Wendy Noordzij

Abonneer vanaf €2,50/week

Snel delen

Wim Esselink
Wim Esselink

Voormalig redacteur