Foto: ANP
Bijna een kwart van de voedingsproducten die vorig jaar op de Britse markt werden geïntroduceerd was vegan.
In 2018 gold dat nog voor 17%. Het aantal Britten dat zegt volledig vegan te eten, is nog altijd niet meer dan 1% van de bevolking. Dat percentage is afgelopen jaar ook niet toegenomen. Dat stelt marktonderzoeker Mintel in een overzicht van de vegan-markt.
Hoewel niet veel mensen zeggen volledig vegan te zijn, zijn er wel steeds meer Britten die regelmatig vleesvrije producten kopen. In 2019 gold dat voor 65% van de bevolking, terwijl dat twee jaar geleden nog net de helft was. De omzet aan vleesvrije voedingsproducten is de afgelopen vijf jaar met 40% toegenomen naar omgerekend € 950 miljoen.
Duidelijkheid over kwaliteit en gezondheid vereist
Mintel verwacht dat die markt over nog eens vijf jaar zeker € 1,3 miljard waard zal zijn. Onderzoeker Kate Vlietstra benadrukt daarbij dat de markt voor vegan-producten snel overvoerd dreigt te worden: “Merken moeten meer en andere methoden vinden om zich te onderscheiden van de concurrentie. Het is niet langer voldoende om alleen maar vleesvrij te zijn. Bedrijven zullen duidelijk moeten zijn over de gezondheid van hun producten en ook over de kwaliteit en kwantiteit van de voedingsstoffen om twijfelende consumenten over te halen.”