Foto: AP
In dit artikel
Het soort en de kleur van het label heeft invloed op de verkoop van voedingsmiddelen met genetisch gemodificeerde ingrediënten (GMO). Dat blijkt uit Amerikaans onderzoek dat is gepubliceerd in het Journal of Marketing.
Sommige landen, zoals de VS en Brazilië, hebben een label op voedingsmiddelen dat aangeeft of ze genetisch gemodificeerd zijn. Andere landen, zoals de EU, kennen alleen een vermelding in de ingrediëntenlijst.
Conclusies
De onderzoekers trekken vier conclusies. Een label met daarop de vermelding dat het voedsel GMO-ingrediënten bevat (âcontains GMOâ) maakt het voedingsmiddel veel onaantrekkelijker voor consumenten. De tweede conclusie is dat als ook het label ânon-GMOâ wordt gebruikt op voeding, dat dat de verkoop van GMO-voeding extra omlaag drukt. Volgens de onderzoekers komt dat omdat consumenten huiverig staan tegenover het kunstmatig veranderen van het DNA in voeding of in de ingrediënten. Ondanks dat wetenschappers het over het algemeen als veilig beoordelen.
Kleur label
De derde conclusie is dat de kleur van het GMO-label veel invloed heeft. Een rode kleur drukt de verkoop veel meer dan een groen label. Ook de vorm heeft effect. Het GMO-label in de VS met de term âBioengineeredâ, drukt de verkoop minder dan in Brazilië, waar het GMO-label een gele driehoek is. Volgens de onderzoekers associëren de consumenten het Braziliaanse logo met gevaar.
Mis geen enkel topverhaal op Eiwit Trends
Dit premium artikel is enkel beschikbaar voor abonnees
Beperk risico's met betere investeringen
Versterk je ketenpositie met de juiste partners
Versnel innovaties met de nieuwste trends
Beleef journalistiek van top niveau door collega’s, ervaren redacteurs én experts uit de sector.
Wendy Noordzij
Chris Polkamp
Alieke Hilhorst