De omzet in de zuiveldivisie steeg met 57% naar € 131 miljoen. Foto: Mark Pasveer
In dit artikel
FrieslandCampina Engro Pakistan (FCEP) realiseerde in de eerste zes maanden van 2023 een winst van omgerekend € 4,2 miljoen. Dat is 42% meer dan een jaar eerder.
De omzet steeg met 53% naar € 148 miljoen door prijsverhogingen, volumegroei en uitbreiding van het distributienetwerk. De omzet in de zuiveldivisie steeg met 57% naar € 131 miljoen. Grootste bijdrage leverde hier het merk Olper. De omzet in de ijsdivisie groeide met 25% naar € 17 miljoen.
Meeste winst eerste kwartaal
FCEP’s nettowinstmarge daalde van 3,05% naar 2,82% door hogere financieringskosten en belastingen. Zo zijn de rentelasten meer dan verdubbeld naar ruim € 4 miljoen.
De winst is merendeels in het eerste kwartaal gerealiseerd. Afgelopen kwartaal nam de winst met 22% toe naar € 1 miljoen. De omzet steeg met 45% naar ruim € 76 miljoen. De nettowinstmarge daalde in het tweede kwartaal van 1,63% naar 1,38%.
Uitdagende tweede helft verwacht
De zuivelaar verwacht een uitdagende tweede helft van het jaar. Dat geldt zowel voor de vraag- als aanbodzijde als gevolg van een moeilijke valutamarkt, aanhoudende hoge inflatie, hoge rentetarieven, economische tegenwind en verminderde koopkracht van consumenten. Jan Derck van Karnebeek, CEO van FrieslandCampina, gaf bij de prestentatie van de halfjaarcijfers al aan dat die koopkracht wereldwijd onder druk staat.
FCEP meldt verder dat het eerder dit jaar een samenwerking is aangegaan met het Nederlandse technologiebedrijf Nedap. De expertise van Nedap wat betreft koemonitoring moet Pakistaanse melkveehouders helpen de productie en kwaliteit van boerderijmelk te verbeteren.