Skip to content

Lange vertragingen Dover bedreigen verstransport

Veel verswaren zijn verloren gegaan door lange wachttijden voor de veerdienst in Dover.

Updated on:
Business
Nieuws
Lange wachttijden in Dover. Omdat die opliepen tot wel 24 uur zijn veel versproducten verloren gegaan. - Foto: ANP premium

Lange wachttijden in Dover. Omdat die opliepen tot wel 24 uur zijn veel versproducten verloren gegaan. - Foto: ANP

Het vrachtverkeer tussen het Verenigd Koninkrijk en Frankrijk bij Dover is sinds eind vorige week volledig vastgelopen door een storing bij de Britse douanedienst, de aanhoudende problemen bij veerdienst P&O Ferries en druk paasverkeer.

Zaterdag bereikte de file vrachtwagens een lengte van meer dan 30 kilometer met een vertraging van meer dan 24 uur. Daardoor zijn veel verswaren in de vrachtwagens bedorven. Vracht- en ander verkeer op de veruit drukste route tussen het VK en de EU ondervindt al weken problemen doordat alle veerdiensten van P&O, de grootste aanbieder, zijn weggevallen. De rederij wilde een aantal weken geleden 800 Britse personeelsleden abrupt ontslaan en vervangen door goedkopere Zuid-Amerikanen maar dat stuitte op zoveel verzet dat de schepen niet kunnen varen. Dat komt ook doordat de Britse scheepvaartinspectie enkele van die schepen aan de ketting heeft gelegd omdat de veiligheid niet is gegarandeerd. Een deel van het verkeer is overgenomen door andere rederijen, maar die zaten dit weekend wegens het begin van de paasvakantie al vol met ‘eigen’ reizigers en vrachtwagens.

Storing in douanesysteem

Eind vorige week kwam daar nog een langdurige storing in het Britse douanesysteem bij. Vrachtbedrijven moeten sinds Brexit elke lading naar het EU elektronisch melden in het systeem GVMS. Door de storing moest overgestapt worden op handmatig ingevulde formulieren en de daarbij horende controles. De storing was maandag verholpen, maar daarmee waren de rijen nog niet verdwenen.

Vleesproducten verloren gegaan

De British Meat Processors Association meldt dat ladingen vlees en vleesproducten naar afnemers in de EU verloren zijn gegaan. De organisatie heeft gevraagd wagens met bederfelijke waren voorrang te geven maar daar is geen gevolg aan gegeven. Directeur Graham Eardley van het gelijknamige transportbedrijf verklaarde tegenover de BBC: "Als we lamsvlees hier laden op maandag dat moeten we dat op dinsdag kunnen lossen in Duitsland. Nu zien we vertragingen van meer dan 24 uur, de kwaliteit en verkoopwaarde van dat vlees wordt elk uur minder.”

Mis geen enkel topverhaal op Eiwit Trends

Dit premium artikel is enkel beschikbaar voor abonnees

Beperk risico's met betere investeringen

Versterk je ketenpositie met de juiste partners

Versnel innovaties met de nieuwste trends

Beleef journalistiek van top niveau door collega’s, ervaren redacteurs én experts uit de sector.

Chris Polkamp

Chris Polkamp

Afbeelding

Wendy Noordzij

Alieke Hilhorst

Alieke Hilhorst

Abonneer vanaf €2,50/week

Snel delen

Afbeelding
Ruud Peijs

Freelance redacteur