De ontwikkeling van upcycling is in de Verenigde Staten al verder dan in Europa. In een jaar tijd is het aantal upcycling claims met 62% gestegen. - Foto: ANP
In dit artikel
Geüpcyclede ingrediënten in voedingsmiddelen moeten nog een slag maken om een plek te vinden bij de consument. Hoewel Amerika grote stappen neemt, blijven de ontwikkelingen in Nederland nog op een laag pitje. Hoe krijgen we geüpcyclede voeding bij de consument? De Upcycling Community van Foodvalley probeert hier antwoord op te geven tijdens een webinar.
Meer aandacht vanuit consument
Het upcyclen van ingrediënten in voedingsmiddelen is bijvoorbeeld het verwerken van bierborstel, broccolibladeren of andere stromen die nu nog niet geschikt zijn voor menselijke consumptie in voeding. Wat is dan de potentie van upcycling in de voedingsindustrie? Volgens marktanalisten van Innova Market Insights geniet upcycling steeds grotere waardering. Met name omdat er steeds meer interesse is vanuit consumenten om bij te dragen aan het verminderen van de voedselverspilling. Tim Roelands, consumer insight analyst bij Innova: âVoedselverspilling staat in de top 5 van zorgen van consumenten als het gaat om globale problemen. Uit onderzoek dat wij deden naar trends in 2022, blijkt dat 64% van de consumenten best meer wil betalen voor producten die anders weggegooid zouden worden.â In deze trend zien de analisten ook ruimte voor upcycling als propositie voor voedingsmiddelen. âConsumenten willen bijdragen aan duurzaamheid. Een deel van de consumenten zegt zelfs dat zij geüpcyclede ingrediënten als beter en gezonder waarderen dan gewone ingrediënten.â Volgens Innova Market Insights kunnen bedrijven gebruik maken van de associaties die mensen hebben bij duurzame voeding. Zo geeft 35% van de ondervraagden aan dat zij voedingsmiddelen met geüpcylede ingredienten zien als goed voor het milieu.Upcycled als duurzaamheidsclaim
Ook marktonderzoeker Tara Roberts van Innova stelt dat de kansen voor geüpcyclede voeding goed kunenn werken als een duurzaamheidsclaim. Uit hetzelfde onderzoek blijft dat 50% van de consumenten let op duurzaamheidskeurmerken op voeding. Roberts: âHet aantal upcycling claims neemt toe, met name in de VS. Hier is de ontwikkeling al verder. In een jaar tijd is het aantal upcycling claims met 62% gestegen.â In de periode van 2020 tot 2022 zijn met name nieuwe snacks, bakkerijproducten en frisdranken verschenen met geüpcyclede ingrediënten of grondstoffen.Keurmerk voor upcycling
Dat Amerika ver voorloopt op de rest van de wereld, blijkt uit het feit dat juist in dit land een keurmerk is gelanceerd dat aangeeft dat er reststromen opgewaardeerd zijn in dit product. Angie Crone is inteirm-CEO van de Upcycled Food Association en zij sluit via videoverbinding aan bij het webinar. Haar organisatie zit achter het Upcycled Certified label dat nu gebruikt wordt in de VS en Canada. âWij zijn een onafhankelijke partij die producten en ingrediënten certificeert, zodat er één standaard komt voor upcycling. Met dit keurmerk laten we de consument ook kennis maken met concept upcycling, want dat is nu nog erg onbekend.â Slechts 10% van Amerikaanse consumenten kent de term upcycled. Producten die het keurmerk Upcycled Certified dragen moeten voor minimaal 10% uit geüpcyclede grondstoffen bestaan. Voor ingrediënten die het label willen dragen, moet dit meer dan 95% zijn.Smaak van product bepalende factor
Er zijn genoeg kansen om reststromen op te waarderen tot humane voeding. Toch blijft ook hier, volgens Unilever en MaGie Creations (opwaardering van bierbostel) die aanwezig zijn bij het event, de crux: het moet lekker zijn. Alleen dan zullen consumenten massaal overstappen op duurzamere voedingsproducten.Mis geen enkel topverhaal op Eiwit Trends
Dit premium artikel is enkel beschikbaar voor abonnees
Beperk risico's met betere investeringen
Versterk je ketenpositie met de juiste partners
Versnel innovaties met de nieuwste trends
Beleef journalistiek van top niveau door collega’s, ervaren redacteurs én experts uit de sector.
Alieke Hilhorst
Chris Polkamp
Wendy Noordzij