Werkzaamheden bij een leverancier van Albert Heijn. - Foto: ANP
In dit artikel
De mogelijke coronaboete van Albert Heijn voor leveranciers die te weinig leveren, zorgt even voor ophef. Of dat veel verandert in de relatie tussen leveranciers en grote ketens is de vraag.
Leveringsvoorwaarden en andere afspraken tussen leveranciers en een supermarkt blijven bij voorkeur geheim. Niet alleen vanwege de moordende concurrentie in de retail waar elk % marktaandeel telt, maar ook omdat afspraken soms behoorlijk dwingend zijn of op de rand van toelaatbaar. Grote supermarktketens zijn een belangrijke klant voor leveranciers en dat weten de supers als geen ander. Zo nu en dan lekken toch afspraken of contracten uit, zoals deze week. Albert Heijn geeft in nieuwe voorwaarden een nieuwe invulling aan het begrip coronaboete. Leveranciers die hun afgesproken leverantie niet nakomen, kunnen een boete krijgen die kan oplopen tot 80% van de onderliggende waarde. Dat meldde het Financieele Dagblad waarbij de boete wordt omschreven als ‘coronaboete’. Marktleider Albert Heijn sluit volgens FD epidemieën en pandemieën evenals arbeidsonrust en stakingen uit als situaties waarin leveranciers zich kunnen beroepen op overmacht.
Kamervragen over ‘oneerlijke handelspraktijk’
Reacties op Twitter spreken schande over de voornemens van Albert Heijn en deskundigen geven kwalificaties als ‘eenzijdig en niet erg redelijk’. Kamervragen zijn inmiddels al gesteld door Jaco Geurts van CDA. Hij verwijst naar de onlangs aangenomen Wet oneerlijke handelspraktijken en noemt de voorwaarden van Albert Heijn een oneerlijke handelspraktijk. Hij vraagt aan minister Schouten waar ondernemers zich kunnen melden met klachten. Zelfs als dat meldpunt er is, blijft het de vraag of de klachten binnen gaan stromen.
LTO en FNLI: nauwelijks signalen van ondernemers
Veelzeggend is de reactie van LTO en FNLI. LTO heeft nog geen signalen van ondernemers binnen gekregen. FNLI (Federatie Nederlandse Levensmiddelenindustrie) geeft in het FD aan dat er wel enkele leden signalen hebben gegeven en hun zorg hebben geuit. Vervolgens stelt FNLI daar geen rol in te kunnen spelen vanwege mededingingsregels.
Supermarkt: garanties stellen is normaal
Albert Heijn geeft zelf aan dat het garanties stellen aan leveringen normaal is en in de hele branche gebeurt. Daarover worden elk jaar afspraken gemaakt, volgens een woordvoerder. “Dat doen we om ervoor te zorgen dat klanten altijd al hun boodschappen bij ons kunnen vinden.” Albert Heijn benadrukt bovendien dat het niet gaat om afspraken met boeren en tuinders. Kortom: het is veel minder erg dan wordt voorgesteld, is de teneur van de reactie.
Lege schappen zijn een schrikbeeld voor supermarkten en het is op zich logisch dat ze dat willen voorkomen. Hoe ver ze daarbij kunnen gaan, is de vraag. In Frankrijk kan het een flinke boete opleveren blijkt uit een procedure tegen supermarktbedrijf Intermarché. Bruno Le Maire, minister van economische zaken, eist bij de handelsrechtbank in Parijs dat € 150 miljoen boete wordt opgelegd vanwege het onder druk zetten van leveranciers.
Voor de Nederlandse ACM zich er over kan buigen, zullen wel klachten moeten binnenkomen. En dan is het nog maar de vraag of het wat gaat opleveren, anders dan een verder verstoorde relatie.