Foto: ANP
In dit artikel
Het aantal huishoudens dat biologische producten koopt, steeg van 94,3% in 2018 naar 95,1% in 2019. Vooral het aantal huishoudens dat af en toe biologische producten koopt, nam toe. Dat blijkt uit onderzoek van GfK in opdracht van Bionext.
De grootste groep huishoudens die biologische producten koopt, is de ‘very light buyers’ met 50% van het totaal. Zij kopen af en toe biologische producten. De groep die het vaakst biologische producten koopt, de zogenoemde ‘heavy buyers’, maakt voor 10% deel uit van de groep die biologische producten koopt.
Meeste biologische producten in supermarkt gekocht
De meeste biologische aankopen worden in supermarkten gedaan. De verhouding aankopen in supermarkten en buiten supermarkten, in speciaalzaken bijvoorbeeld, bleef in 2019 gelijk aan een jaar eerder. De heavy buyers zijn afgelopen jaar vaker naar speciaalzaken gegaan dan in 2018.
Groter aanbod
Volgens Bionext wordt het aanbod biologische producten bij supermarkten groter. Bionext baseert zich hierbij op een onderzoek van Ruigrok. Hoewel de verkoop stijgt, is de prijs van biologische producten de grootste barrière. 68% van de huishoudens geeft aan vaker biologisch te willen kopen als het goedkoper zou zijn. Volgens cijfers van de Consumentenbond zijn biologische producten gemiddeld zo’n 1,75 keer duurder dan niet-biologische producten. Vijf jaar geleden was dat nog twee keer zo duur. Ook zouden consumenten vaker biologisch kopen, als ze meer kennis zouden hebben over de voordelen van biologisch, aldus het Ruigrok-onderzoek.
Consumenten kopen vooral biologische producen omdat ze deze zien als milieuvriendelijk, diervriendelijk en zonder onnodige toevoegingen.