Skip to content

Lidl: gezonde voeding hoeft niet duur te zijn

Supermarktketen Lidl maakt stappen in een gezonder voedselaanbod.

Updated on:
Achtergrond
Retail
Bij het brood van Lidl voldoet nu 60% van het assortiment aan de Schijf van Vijf door onder andere de hoeveelheid vezels te verhogen en het zoutgehalte te verlagen. Foto: Henk van der Giesen premium

Bij het brood van Lidl voldoet nu 60% van het assortiment aan de Schijf van Vijf door onder andere de hoeveelheid vezels te verhogen en het zoutgehalte te verlagen. Foto: Henk van der Giesen

Supermarktketen Lidl maakt stappen in een gezonder voedselaanbod. De retailer wil dit jaar laten zien dat gezonde voeding niet duurder hoeft te zijn.

De vraag naar gezonde producten neemt enorm toe, merkt Lidl. Hoe de supermarkt daarop reageert? “Wij introduceren nieuwe gezonde producten, zoals vezelrijk brood en producten die rijk zijn aan groente, zoals courgettespaghetti”, zegt woordvoerder Marian Verheij. “Ook verbeteren we ons huidige assortiment en we ontwikkelen steeds meer gezonde recepten. Zo komen we tegemoet aan de wens van de klant; die wil gemak, lekker en een goede prijs. Geen tegenstrijdigheden. De hoogste kwaliteit – ook gezond – voor de laagste prijs.”
We zijn recent gestart met een gezondheidscampagne en laten hiermee zien dat een gezonde leefstijl voor iedereen haalbaar en betaalbaar is
Over die introducties en herformuleringen communiceert Lidl met de klanten. “We werken aan meer transparante informatie over de gezondheid van onze producten, zoals met een vezelmeter op onze broden.” Ook voorziet Lidl, zodra het is toegestaan, zijn verpakkingen van het voedselkeuzelogo Nutri-Score. “We zijn recent gestart met een gezondheidscampagne en laten hiermee zien dat een gezonde leefstijl voor iedereen haalbaar en betaalbaar is.” De supermarkt is tien keer uitgeroepen tot de supermarkt die het beste en goedkoopste is in groente en fruit. Lidl verkoopt geen energiedrankjes aan kinderen onder de veertien jaar en is in 2021 definitief gestopt met de verkoop van sigaretten en tabak.

Vezelmeter

[caption id="attachment_55792" align="alignright" width="300"] De vezelmeter van Lidl. Foto: Lidl[/caption] Grote productgroepen die Lidl onlangs heeft verbeterd, zijn onder andere vleesvervangers, broodsalades en broden. Met resultaat, schetst Verheij: “Zo voldoet bij het brood nu 60% van het assortiment aan de Schijf van Vijf. Dit hebben we onder meer bereikt door de hoeveelheid vezels te verhogen en het zoutgehalte te verlagen. Op jaarbasis komt dit neer op ruim 500.000 kilo meer vezels en 18.000 kilo minder zout.” Dat laat de winkelketen aan de klanten zien met een vezelmeter, die consumenten helpt een bewuste keuze te maken. Naast brood is een groot aantal producten qua samenstelling aangepast. Het aanbod is hierdoor vezelrijker en bevat minder zout, suiker of vet. Toegevoegd zijn eiwitrijke, koolhydraatarme en gezonde tussendoortjes. “Veelal wijzigingen die door de consument niet eens worden opgemerkt.” Naast die herformuleringen introduceert Lidl ook nieuwe producten, zoals suikervrij snoep.

20% minder suiker en zout in 2025

Lidl heeft als doel om 20% suiker en zout te verminderen in zijn assortiment, gemeten tussen 2015 en 2025. Verheij: “Door zo’n helder doel voor ogen te hebben, gaan wij resultaatgericht te werk op het gebied van gezonde voeding. De doelstelling is onderdeel van ons Beleid Bewuste voeding.” De productontwikkeling wordt door Lidl geïnitieerd. Samen met de leverancier worden gezonde producten ontwikkeld, die voldoen aan wetgeving en de interne doelstellingen. Dat is soms een flinke uitdaging, omdat beoogde verbeteringen invloed hebben op smaak, houdbaarheid en nooit impact mogen hebben op de voedselveiligheid van een product.
Daarnaast zetten we in op meer transparantie rondom gezondheid door hierover te communiceren richting de consument, zoals met de introductie van Nutri-Score
“Als we een mogelijkheid zien, pakken we die op. Wij organiseren interne smaaktesten in onze proefkeukens, zodat de verbeterde producten net zo lekker blijven smaken of zelfs beter. Op deze manier hebben wij al een flinke hoeveelheid suiker en zout gereduceerd. Daarnaast zetten we in op meer transparantie rondom gezondheid door hierover te communiceren richting de consument, zoals met de introductie van Nutri-Score. Zo helpen we de consument een bewuste keuze te maken. Ook maken wij de keuze makkelijker doordat we wij met 2.500 artikelen een overzichtelijk assortiment hebben.”

Onderscheidende aanpak

Lidl realiseert zich dat ook andere retailers zich vol op gezonde voeding richten, maar dit was geen reden om ervan af te zien om dit jaar extra aandacht te geven aan gezondheid. “We hebben immers een onderscheidende aanpak. Juist nu is het belangrijk om ook klanten die financieel minder ruimte hebben te ondersteunen om gezonder te gaan leven. Het waarmaken van gezonde voornemens blijkt voor veel mensen immers nog steeds geen haalbare kaart.”

Mis geen enkel topverhaal op Eiwit Trends

Dit premium artikel is enkel beschikbaar voor abonnees

Beperk risico's met betere investeringen

Versterk je ketenpositie met de juiste partners

Versnel innovaties met de nieuwste trends

Beleef journalistiek van top niveau door collega’s, ervaren redacteurs én experts uit de sector.

Afbeelding

Wendy Noordzij

Chris Polkamp

Chris Polkamp

Alieke Hilhorst

Alieke Hilhorst

Abonneer vanaf €2,50/week

Snel delen

Petra Vos
Petra Vos

Voormalig redacteur