Eco-Score is een manier van Lidl om op een eenvoudige wijze en transparanter te communiceren over de ecologische impact van een product. Foto: ANP
In dit artikel
Lidl start als eerste supermarkt in Nederland met een pilot met het systeem Eco-Score.
Met Eco-Score wordt de ecologische impact van producten berekend en op eenvoudige en transparante wijze weergegeven op het product. Dat meldt Lidl dat eerder al een soortgelijke proef is begonnen op de thuismarkt in Duitsland. De proef start begin augustus en loopt door tot eind oktober.
Duurzaamheid labelen
Na de lancering van Eco-Score in filialen van Lidl in Berlijn, volgt nu Nederland. Eco-Score is een systeem dat de ecologische voetafdruk van producten labelt en evalueert. De score loopt van 0 tot 100, waarbij de laagste score een rode letter ‘E’ krijgt en de hoogste een groene ‘A’. Hiermee is het vergelijkbaar met de Nutri-Score, maar dan gericht op duurzaamheid. Vanaf 2 augustus is drie maanden lang bij koffie en thee van Lidl de Eco-Score op de prijskaart weergegeven. Dit wordt gedaan per product, in totaal gaat het om ongeveer vijftig artikelen. Eco-Score is dan terug te vinden in zeven winkels in de regio’s Arnhem, Ede en Nijmegen.
Transparantie over duurzaamheid
Eco-Score is een manier van Lidl om op een eenvoudige wijze en transparanter te communiceren over de ecologische impact van een product. Lidl wil een duurzame leefstijl voor iedereen betaalbaar en toegankelijk maken, geeft de super aan in de aankondiging. Dit wordt voor het grootste gedeelte gedaan door het assortiment te verduurzamen in samenwerking met leveranciers. Eco-Score is voor de Duitse discounter een volgende stap richting klanten. Na 31 oktober gaat Lidl het resultaat van de pilot evalueren, om te bepalen of het gebruik ervan wordt voortgezet.
Franse herkomst
Het label Eco-Score is net als het Nutriscore-label voor voedingswaarde afkomstig uit Frankrijk. In België is supermarktketen Colruyt als eerste gestart met de introductie van de Eco-Score.