Lidl legt vleesvangers naast de dierlijke variant. Foto: Lidl
In dit artikel
Supermarkt Lidl start een pilot in 70 winkels waarin ze vleesvervangers direct naast het vleesproduct presenteren. Met de test wil het bedrijf de omzet afkomstig uit aandeel plantaardige eiwitten vergroten.
Lidl legt de best verkopende vleesvervangers direct naast hun dierlijke variant om zo consumenten te verleiden een plantaardige keuze te maken: vegan rulgehakt, vega kipstukjes, vegan shoarma schnitzel en de vega burger. De pilot loopt drie maanden om te kijken wat deze presentatie voor effect heeft op de verkoop. Naast een visuele prikkel, geeft Lidl ook een financiële prikkel doordat de prijzen van vleesvervangers ‘substantieel’ lager zijn dan vlees.
50% plantaardig in 2030
Daarnaast maakt Lidl vandaag bekend wat de doelstelling is ten aanzien van de eiwittransitie. In 2030 moet 50% van de verkochte eiwitten plantaardig zijn. Op dit moment is 38% plantaardig. Concurrent Albert Heijn maakte bekend dat in 2022 42,6% van de verkopen uit plantaardige eiwitten bestond. In 2023 moeten dit aandeel met 5% groeien en in 2025 heeft het bedrijf de ambitie dat het opgehoogd is naar 50%.
Lees ook: Grote rol supermarkten in plantaardig aanbod
Resultaten openbaar
Wageningen UR en World Resource Instituut (WRI) zijn betrokken bij de pilot van Lidl en zal de resultaten na afloop openbaar maken in een wetenschappelijk rapport. Monique van der Meer, onderzoeker Marketing en Consumentengedrag aan de Wageningen Universiteit: “Om de eiwittransitie te versnellen is het presenteren van het plantaardige alternatief naast de dierlijke tegenhanger mogelijk effectief, met name voor mensen die af en toe minder vlees willen eten. Vergelijkbare voorgaande studies tonen een positief effect op verkopen van plantaardige (vlees)alternatieven.”