Skip to content

Lidl: duurzaamheidsdoel halen door lokale samenwerking

Supermarkt Lidl zet in op samenwerking met Nederlandse boeren en groente- en fruittelers.

Updated on:
Nieuws
Retail
Foto: ANP premium

Foto: ANP

Supermarkt Lidl zet in op samenwerking met Nederlandse boeren en groente- en fruittelers om duurzaamheidsdoestellingen te halen.

Lidl heeft de ambitie om in 2030 haar directe uitstoot met 80% te verminderen, in vergelijking met 2019. Om dit te laten slagen zet de supermarktketen in op de samenwerking met boeren in Nederland. Hiermee wordt volgens Lidl de CO2-uitstoot beperkt en wordt dit beter meetbaar. De keten zegt dat de doelstellingen alleen te behalen zijn door nauwe samenwerkingen met haar leveranciers en door gezamenlijk op te trekken om de duurzaamheidsambities te realiseren.

Planet Proof-certificering

Als voorbeelden van de ketensamenwerking aan het verminderen van CO2 noemt Lidl onder andere de overstap naar Planet Proof-certificering van groenten en fruit uit Nederland en zuivel. Daarnaast zegt het bedrijf het gehele versassortiment direct bij de boeren te kopen en niet bij de groothandel, tenzij dat door seizoen gebondenheid niet mogelijk is. Eerder maakte Lidl al bekend CO2-uitstoot in te perken door een samenwerking met Kipster. De witte Kipster eieren zouden volgens eigenaar van het bedrijf Ruud Zanders de uitstoot met 5% verminderen. In de klimaatdoelstellingen van Lidl staat dat het bedrijf dit jaar al klimaatneutraal wil opereren. Daarvoor worden zonnepanelen geplaatst en andere mogelijkheden om energie te besparen in distributiecentra en winkels, meldt de keten.

Mis geen enkel topverhaal op Eiwit Trends

Dit premium artikel is enkel beschikbaar voor abonnees

Beperk risico's met betere investeringen

Versterk je ketenpositie met de juiste partners

Versnel innovaties met de nieuwste trends

Beleef journalistiek van top niveau door collega’s, ervaren redacteurs én experts uit de sector.

Alieke Hilhorst

Alieke Hilhorst

Chris Polkamp

Chris Polkamp

Afbeelding

Wendy Noordzij

Abonneer vanaf €2,50/week

Snel delen

Alieke Hilhorst
Alieke Hilhorst

Redacteur