Lidl stopte dit jaar met de samenwerking met Too Good To Go, maar ging verder met het 'Verspil Mij Niet'-concept. - Foto: Lidl
In dit artikel
Lidl wil voedselverspilling in 2030 met 50% hebben verminderd. Dat blijkt uit het duurzaamheidsverslag over 2021 en 2022 dat de supermarktketen op 1 november, tijdens de Nationale Klimaatweek heef gepresenteerd. Hierin meldt de keten wat in deze jaren is bereikt en wat de ambities zijn voor 2023 en daarna. Voedselverspilling staat daarbij bovenaan de agenda.
Op het gebied van voedselverspilling ligt Lidl met 31% vermindering in 2022 al op schema. Dit percentage is met name behaald door het verspil-mij-niet-initiatief en de boxen met overgebleven groente en fruit die via het platform Too Good To Go zijn verkocht. Lidl kondigde in juli van dit jaar het einde van deze samenwerking aan ten faveure van een eigen, soortgelijk initiatief.
De verwachting van Lidl is dat in 2023 600.000 kilo groente en fruit aan Voedselbanken Nederland is gedoneerd. Ook de reductie broodverspilling wordt een focusgebied.
Inkoopbeleid bewuste voeding
Lidl meldt in het duurzaamheidsverslag dat het Planetary Health Diet van de EAT Lancet Commissie het uitgangspunt wordt voor het inkoopbeleid. Op deze manier wil de supermarktketen gezondheid en duurzaamheid koppelen. Later dit jaar zegt Lidl aanvullende concrete doelen op dit gebied bekend te maken, zoals een nieuwe doelstelling voor het verhogen van vezels en het aanbieden van meer volkoren producten. Ook verlaagt Lidl de gehaltes suiker en zout in zijn producten.
Duurzaamheidsdoelen 2021 en 2022
Over 2021 en 2022 heeft Lidl 27,3 procent van de omzet behaald uit producten met een duurzaamheidskeurmerk. Daarnaast is Lidl gestopt met het invliegen van groente en fruit en zijn sinds begin dit jaar alle aardappelen, groente en fruit uit Nederland On the Way to PlanetProof of biologisch gecertificeerd.