Skip to content

Limburgse buffelmozzarella bij AH

Updated on:
Nieuws
Sustainable food
Foto: Albert Heijn premium

Foto: Albert Heijn

Albert Heijn gaat meer lokale producten verkopen onder het label Streeckgenoten.
Deze week wordt het assortiment uitgebreid met producten zoals mozzarella van buffelmelk uit Limburg. Er komen 14 nieuwe kaasproducten bij, afkomstig van 9 nieuwe leveranciers, aldus Albert Heijn. De buffelmozzarella komt in 600 AH-winkels te liggen. De buffelmozzarella is afkomstig van kaasmaker Tebbel. De buffels grazen in de buurt van de kaasmakerij rondom Venlo. Albert Heijn speelt met de uitbreiding van dit assortiment in op de trend dat er steeds meer streekproducten in supermarkten te koop zijn. Dat is zichtbaar in alle supermarktketens, al dan niet in combinatie met de toenemende nadruk op de Nederlandse herkomst van (verse) producten. Streeckgenoten staat los van de diverse ‘Beter voor’-concepten bij AH, dat wordt landelijk uitgerold voor onder meer zuivel, vlees en groente en fruit.

250 producten

Het assortiment verschilt per vestiging. Elke vestiging heeft een eigen lokale selectie. Het assortiment onder de vlag Streeckgenoten is inmiddels gegroeid naar landelijk gezien 250 producten van 86 lokale slagers, bakkers en kaasmakers. De producten worden lokaal gemaakt en krijgen een plek in de winkelschappen en online op ah.nl. De nieuwe producten omvatten naast de buffelmozzarella producten als brie uit Alphen, bierkaas uit Rhenen, Brabantse truffelkaas en Brabantse blauwaderkaas. Andere regionale specialiteiten zijn Utrechts rood en Double Dutch uit Rhenen (kaas van koe en geit), Fryske jong belegen plak, Stolwijker belegen plak, Friese Riperkrite Tsiis plak en geitenkaas met Italiaanse kruiden uit Ouddorp.

Korte keten en streekproducten

Markleider Albert Heijn heeft meerdere concepten die inspelen op de trend van meer streekproducten en korte ketens. Ook Jumbo-supermarkten, de tweede keten in Nederland, kent dergelijke lokale concepten. Die concepten kunnen verschillen per winkel of groep van winkels die geëxploiteerd worden door dezelfde franchiser. Plus en Coop gaan samen vanaf 1 januari 2022 en worden dan de derde supermarktketen in Nederland. Dat zijn beide ketens die bestaan uit vooral zelfstandige winkeliers met regionale wortels. Daar zie je ook vaak lokale samenwerking met leveranciers naast de concepten vanuit de landelijke organisatie.

Mis geen enkel topverhaal op Eiwit Trends

Dit premium artikel is enkel beschikbaar voor abonnees

Beperk risico's met betere investeringen

Versterk je ketenpositie met de juiste partners

Versnel innovaties met de nieuwste trends

Beleef journalistiek van top niveau door collega’s, ervaren redacteurs én experts uit de sector.

Chris Polkamp

Chris Polkamp

Alieke Hilhorst

Alieke Hilhorst

Afbeelding

Wendy Noordzij

Abonneer vanaf €2,50/week

Snel delen

Wim Esselink
Wim Esselink

Voormalig redacteur