Skip to content

Lokaal eten ‘zonder gedoe’ met Korte Keten Automaat

Tijdens de aftrap Dutch Food Week werd de eerste Korte Keten Automaat geopend.

Updated on:
Achtergrond
Sustainable food
Het idee is om automaten te vullen met streekproducten en die op drukke locaties te plaatsen. Foto: De Korte Keten Automaat premium

Het idee is om automaten te vullen met streekproducten en die op drukke locaties te plaatsen. Foto: De Korte Keten Automaat

Tijdens de aftrap Dutch Food Week werd de eerste Korte Keten Automaat geopend. Een initiatief om lokale producten makkelijker en duurzamer bij de consument te krijgen. ‘Proef lokaal, zonder gedoe’ is dan ook de slogan.

Eva Flantua is een van de oprichters van de Korte Keten Automaat. Anderhalf jaar geleden begon Flantua samen met Christina Reuter, Karlijn Martens en Sharon de Miranda met het uitwerken van het automaatconcept, een team dat ontstond na de Rabo Food Foward. Het idee is om automaten te vullen met streekproducten en die op drukke locaties te plaatsen, denk hierbij aan supermarkten, ziekenhuizen of stations. “Wij willen het kopen van lokale producten toegankelijker en makkelijker maken.”

Steeds meer lokaal

Lokaal eten is tijdens de lockdown populairder geworden. “Wij weten wel zeker dat mensen lokaal blijven kopen. Tijdens corona hebben we voor het eerst sinds de Tweede Wereldoorlog weer voor lege schappen gestaan. Mensen zijn zich toen bewust geworden van de afhankelijkheid van de wereldmarkt.” Ooit hoopt het team dat er in elke stad een Korte Keten Automaat te vinden is. Het makkelijke karakter en de bereikbaarheid van de automaat is heel belangrijk.
Door de QR-codes op alle verpakkingen kunnen consumenten zien waar hun blok kaas of aardappelen vandaan komen
Dat zijn ook echt elementen waar de automaat uniek in is, vertelt Flantua. “Ook zijn onze producten transparant. Door de QR-codes op alle verpakkingen kunnen consumenten zien waar hun blok kaas of aardappelen vandaan komen. De code brengt je naar een webpagina waar je kunt zien wie jouw product heeft gemaakt, waar het vandaan komt en bij sommige producten is er zelfs een boodschap van de boer.”

Eerlijke prijs

Transparantie wordt steeds belangrijker, maar is nog niet de hoofdfactor voor het kopen van voedsel. Dat blijft toch echt de prijs. Daarom kun je op de productpagina ook vinden hoe de prijs tot stand is gekomen. “Dat is een eerlijke prijs voor consument, maar zeker voor de boeren”, zegt Flantua. De boeren komen bij de keten door het netwerk dat het team aanlegt. “Sommige boeren verkopen niet lokaal, omdat ze dat ingewikkeld vinden en leveren nu hun producten aan het buitenland. De Korte Keten Automaat kijkt of we daarin een verschuiving mogelijk kunnen maken door al het gedoe weg te nemen. Wij regelen de automaten met alle techniek daaromheen, het vervoer, de marketing.”
We tasten af wat de consument wil
“Omdat wij echt lokale producten in onze automaten willen, hebben wij een productiering van 30 kilometer – en bij uitzondering van 50 kilometer – van de automaat vandaan. Zo kunnen wij garanderen dat producten echt bij boeren uit de buurt komen.” De eerste automaat staat in Almere, waar Flantua al goede contacten had met boeren door haar werk als gastronoom. Bovendien is ze geboren en getogen in de provincie. “De automaat is gevuld met seizoensproducten zoals appels, peren, jam, melk, maar uien en aardappelen kunnen natuurlijk ook niet ontbreken in Flevoland. Per automaat kijken we welke producten we kunnen aanbieden en in welke hoeveelheden. De automaat in Almere is daarin echt een test. We tasten af wat de consument wil”. vertelt Flantua.

Dutch Food Week

Na de Dutch Food Week verdwijnt de Korte Keten Automaat weer uit Almere, maar Flantua hoopt dat er snel meer automaten door heel Nederland staan. “We vinden het ontzettend tof om lokale producten op een podium te zetten en zijn blij dat de Korte Keten Automaat nu een podium als de Dutch Food Week krijgt. Onze ambities zijn veel groter dan dit: uiteindelijk moet elke stad beschikken over een automaat om zo lokaal eten zonder gedoe te hebben.” Consumenten kopen steeds meer lokale producten, het aantal boerderijwinkels steeg met 60% volgens het CBS. Het aantal Nederlandse huishoudens dat weleens een boerderij-, land of streekwinkel bezoekt groeide naar 17%. Ook supermarkten hebben steeds vaker ruimte voor streekproducten.

Mis geen enkel topverhaal op Eiwit Trends

Dit premium artikel is enkel beschikbaar voor abonnees

Beperk risico's met betere investeringen

Versterk je ketenpositie met de juiste partners

Versnel innovaties met de nieuwste trends

Beleef journalistiek van top niveau door collega’s, ervaren redacteurs én experts uit de sector.

Chris Polkamp

Chris Polkamp

Alieke Hilhorst

Alieke Hilhorst

Afbeelding

Wendy Noordzij

Abonneer vanaf €2,50/week

Snel delen

Alieke Hilhorst
Alieke Hilhorst

Redacteur