Het Belgische Lotus Bakeries heeft in de eerste zes maanden voor het eerst meer dan een half miljard euro omzet in een halfjaar gedraaid. Die omzet kwam met € 501,1 miljoen ook 20,2% hoger uit dan in dezelfde periode in 2022.
Lotus Bakeries voerde prijsverhogingen in de dubbele cijfers door, maar zag desondanks het volume met 8% toenemen. De nettowinst was met ruim € 59,2 miljoen 15,9% hoger op jaarbasis.
Alle drie divisies realiseerden een sterke groei. De divisie koekjes en chocoladepasta van Lotus Biscoff groeide in vrijwel alle landen en in alle productgroepen. Nederland behoort daarbij tot de landen waar de ‘huispenetratie’ van de koekjes en andere producten verder toenam. Het merk voor natuurlijke snacks Lotus Natural Foods, van onder meer Nākd, groeide buiten het thuisland (Verenigd Koninkrijk) met 30%, terwijl Local Heroes met onder meer Peijenburg en Snelle Jelle na een zwakker 2022 weer 15% meer verkopen liet zien.
Het derde koekje ter wereld
Lotus zet nog sterker in op het doel om van Biscoff ‘het derde koekje ter wereld’ te maken. Bij de reclame zal minder de nadruk gelegd worden op het gebruik bij de koffie, maar meer op andere toepassingen zoals thuis bakken of onderweg snacken. Het Belgische bedrijf meldt voor de rest van 2023 dat de piek van de prijsverhogingen is bereikt. Een solide verdere volumegroei en kostenefficiëntie zullen voldoende zijn om de noodzakelijke investeringen in productiecapaciteit, buitenlandse vestigingen en de merken te kunnen doen.