Foto: Canva
De verkopen van Peijnenburg zijn in het afgelopen halfjaar gedaald vergeleken met een jaar eerder. Bij Snelle Jelle was sprake van een stabilisatie. âDe doorgevoerde prijsverhogingen hielden beide merken af van groeiâ, meldt de Belgische eigenaar Lotus Bakeries.
De Nederlandse merken vormen daarmee een uitzondering op de andere business van Lotus. De totale omzet nam in de eerste jaarhelft toe met 14,1% naar bijna â¬Â 417 miljoen. Het volume nam toe met 6% terwijl de rest van de omzetgroei te danken is aan hogere verkoopprijzen.
De nettowinst kwam met â¬Â 52,7 miljoen 8,1% hoger uit. De grote divisies Lotus Biscoff (koekjes) en Natural Foods (onder andere Nakd en Trek) vertoonden een groei met 17 en 25%, waarbij Natural Foods buiten de Britse thuismarkt een toename met meer dan 50% liet zien.
Tijdige prijsverhogingen
Het lukte Lotus Bakeries ook bij al die producten tijdig prijsverhogingen door te voeren om de sterk gestegen inkoopkosten op te vangen. Daarnaast was er ook voldoende personeel beschikbaar om de productie op gang te houden. Het bedrijf meldde recent dat het een grote koekfabriek gaat bouwen in Thailand om beter te kunnen profiteren van de groeimogelijkheden in Aziatische landen. Daarnaast worden ook de bestaande fabrieken in België en de Verenigde Staten verder uitgebreid.
Mis geen enkel topverhaal op Eiwit Trends
Dit premium artikel is enkel beschikbaar voor abonnees
Beperk risico's met betere investeringen
Versterk je ketenpositie met de juiste partners
Versnel innovaties met de nieuwste trends
Beleef journalistiek van top niveau door collega’s, ervaren redacteurs én experts uit de sector.
Chris Polkamp
Wendy Noordzij
Alieke Hilhorst