Foto: Canva
In dit artikel
Het Belgische koek- en voedingsbedrijf Lotus Bakeries heeft de winst afgelopen jaar met ruim 11% weten op te voeren naar € 86,2 miljoen. De omzet ging met ruim 8% omhoog naar € 663,3 miljoen.
Lotus zag de verkopen van de koek- en chocolaproducten die tegenwoordig worden verkocht als Lotus Biscoff met dubbele cijfers toenemen. Ook bleek het nieuwe Biscoff Sandwich Cookie een succes. De groei deed zich zowel voor op bestaande markten als in nieuwe landen als Maleisië, Marokko en Canada. In landen waar veel van de producten via out-of-home worden verkocht of ‘uitgedeeld’ stond de omzet door de coronabeperkingen wel onder druk.
Peijnenbrug en Snelle Jelle
De Nederlandse dochter Peijenburg begint de eerste vruchten te plukken van een nieuwe tv-campagne met Frans Bauer. Daardoor kon het al tijden kwakkelende Peijenburg tegen het eind van het jaar weer eens een bescheiden groei realiseren. Het andere Nederlandse merk Snelle Jelle staat echter nog altijd onder druk door de lockdowns. Dat is ook het geval met de producten in de divisie Natural Foods zoals Näkt of TREK, vooral waar die gewoonlijk onderweg worden geconsumeerd. Het Belgische moederbedrijf gaat zich de komende tijd wel sterker concentreren op deze producten.
België en VS
In dat kader krijgt Natural Foods een eigen internationaal hoofdkwartier dat wordt gevestigd in Zwitserland. Gezien de sterke vraag naar de ‘originele’ Lotus-producten wordt daarvoor ook zwaar geïnvesteerd in zowel België als de VS. “Dat zal leiden tot nieuwe banen waarbij het een uitdaging zal zijn om die te vullen.” aldus Lotus Bakeries.