Biologische- en streekproducten in een supermarkt. Volgens LTO willen consumenten wel duurzaam voedsel, maar is men niet bereid daar extra voor te betalen. - Foto: ANP
In dit artikel
Terwijl consumenten zeggen duurzame voedselproducten in de schappen te willen, is men niet bereid daar extra voor te betalen, zegt LTO Nederland.
Consumenten willen duurzame producten in de schappen, maar slechts 24% raadpleegt het etiket om te beoordelen hoe duurzaam het productieproces was. Dat blijkt uit onderzoek dat LTO heeft laten doen onder 1.558 Nederlandse consumenten.
Kiloknallers de supermarkt uit
Het grootste deel van de ondervraagden, 62%, zegt dat ‘kiloknallers’ de supermarkt uit moeten. LTO constateert dat de wil onder consumenten voor verduurzaming in de agrarische sector er is, maar dat men de portemonnee niet wil trekken om dat mogelijk te maken.
Bij het kopen van groente, vlees, fruit en zuivel zegt slechts 27% van de respondenten zich te laten leiden door de prijs. 59% vindt seizoenproducten belangrijk. 44% koopt bewust Nederlandse producten, 34% biologische producten en 46% scharrelproducten.
Inkomen boeren en tuinders
LTO ziet dat het inkomen van boeren en tuinders beter moet, daarbij verwijzend naar de recente liquiditeitsmonitor, waaruit blijkt dat veel ondernemers rood staan of bijna niets verdienen. Aan de kostenkant is de situatie onhoudbaar, ziet LTO: overheid en afnemers stellen steeds meer eisen, maar de verkoopprijs stijgt niet mee met de ambities.
LTO: supermarktketens moeten verantwoordelijkheid nemen
“Een deel van de verduurzaming kan via efficiencymaatregelen bij de boer, maar het houdt ergens op”, aldus LTO. Een deel van de verduurzaming zal dus betaald moeten worden via de markt. Als consumenten willen bijdragen met een hogere prijs, dan moeten ook de supermarktketens hun verantwoordelijkheid nemen, vindt LTO.
58% van de respondenten in het onderzoek van LTO is van mening dat Nederlandse boeren en tuinders geen eerlijke prijs voor hun producten krijgen van de supermarktketens.