Skip to content

‘Made in France’ lang niet altijd in Frankrijk gemaakt

Fraude met nationaal keurmerk op voeding aangepakt in Frankrijk.

Updated on:
Nieuws
Sustainable food
Foto: Canva/ Gwengoat premium

Foto: Canva/ Gwengoat

Fraude met nationaal keurmerk op voeding aangepakt in Frankrijk.

Voedingswaren waarop het marketingmerkje Made in France – compleet met de tricolore vlag – is aangebracht om te laten zien dat ze lokaal zijn, blijken lang niet altijd uit Frankrijk zelf afkomstig. In supermarkten, op markten en voedingskramen blijkt zeker een kwart het Franse keurmerk niet waar te maken terwijl dat bij de verwerkers voor 16% van de producten geldt.

Frauduleuze methoden

Dat blijkt uit een onderzoek van de Franse dienst voor de concurrentie, de consumptie en fraudebestrijding DGCCRF. Deskundigen van die instelling bezochten daartoe 452 bedrijven en evenementen waar ze 826 voedingswaren controleerden. ‘’De DGCCRF heeft verschillende frauduleuze methoden geconstateerd om een valse Franse herkomst op producten te zetten: onjuiste etikettering, het ten onrechte aanbrengen van merken, niet voldoen aan de regels voor de traceerbaarheid of de facturatie.”

Lokale Franse producten

Made in France is een door de overheid ingesteld merkteken waarmee bedrijven kunnen inspelen op de groeiende vraag naar lokale en in ieder geval Franse producten. Het merkteken wordt tot nu toe vooral toegepast op voedingswaren. Dat sluit aan bij het idee om de keten voor voedingswaren en dranken zo kort mogelijk te houden, de veel beleden ‘circuit courts’, en om de Franse voedingsproducenten een voorsprong te bieden op buitenlandse concurrenten. Consumenten kunnen daarmee zowel producten van goede kwaliteit uit de eigen ‘buurt’ kopen als de eigen industrie en zeker de primaire producenten ondersteunen. Het merkje is dan ook op honderden producten te vinden, zowel in het winkelschap als op de markt en bij andere verkooppunten. ‘’In deze tijd van steun voor de korte circuits, afkeer van de perverse effecten van de mondialisering, steun aan de nationale economie en aan de Franse kennis en kunde, is Made in France meer dan ooit populair. En zelfs een beetje te veel, niet alleen omdat het – soms ten onrechte – allerlei kwaliteiten aan producten toedicht maar temeer omdat professionelen er van profiteren door buitenlandse artikelen als zijnde Frans te verkopen,” schrijft Le Figaro. Dat constateert ook de concurrentiepolitie DGCCRF die dan ook gericht actie tegen dit soort vervalsingen voert.

Goed opletten

De dienst geeft in haar laatste overzicht weer een aantal voorbeelden. Zo vermengen Franse bijenhouders hun eigen productie met bij de groothandel ingekochte honing ‘om frauduleus hun winst op te voeren door de francilarisering van honing uit het buitenland’. Een leverancier van Franse appelsap werd er op betrapt dat zelfs al zijn appelen uit Italië en Duitsland kwamen. Hetzelfde gebeurt met peren uit ons land of België, meloenen en nectarines uit Spanje of kant-en-klaar salades met Italiaanse sla. Conclusie van Camille Dorioz van Foodwatch France, een organisatie die voor gezonde en transparante voeding strijdt: ‘’Om echt Frans te eten moet je ontzettend goed opletten en niet in de val trappen van de marketeers. Ze zetten een Frans vlaggetje of de kaart van Frankrijk op producten die volstrekt niets Frans hebben.”

Mis geen enkel topverhaal op Eiwit Trends

Dit premium artikel is enkel beschikbaar voor abonnees

Beperk risico's met betere investeringen

Versterk je ketenpositie met de juiste partners

Versnel innovaties met de nieuwste trends

Beleef journalistiek van top niveau door collega’s, ervaren redacteurs én experts uit de sector.

Alieke Hilhorst

Alieke Hilhorst

Chris Polkamp

Chris Polkamp

Afbeelding

Wendy Noordzij

Abonneer vanaf €2,50/week

Snel delen

Afbeelding
Ruud Peijs

Freelance redacteur