Foto: DPA
In dit artikel
Containervervoerder Maersk profiteert van de grote vraag naar zeecontainers en hoge vrachtprijzen en draait een omzet van â¬Â 54 miljard.
De omzet bedroeg in 2020 nog â¬Â 34,7 miljard. Begin dit jaar schroefde Maersk de winstverwachting naar â¬Â 21 miljard in 2021. De sterke groei komt door de grote vraag naar containers, waaraan nu een tekort is. In vergelijking met 2019 zijn de vrachttarieven vertienvoudigd op de drukste handelsroutes. Ook concurrent Evergreen boekte in 2021 een recordjaar.
Achterstand
Door de coronapandemie kwam de wereldhandel in 2020 van de ene op de andere dag stil te liggen. De vraag nam toen sneller toe dan containerbedrijven en havens aan konden en dat leidde tot een achterstand. Eind 2020 werden de prijzen voor containers hierdoor al opgevoerd. Daar profiteert Maersk nog steeds van. De hoge containerprijzen leidden ook tot kostenstijgingen in de hele keten.
Vraag zal normaliseren
Toch verwacht Maersk dat de sterke vraag in 2022 zal normaliseren. Begin dit jaar verwacht het bedrijf nog veel vraag, maar in de tweede helft van het jaar zal die vraag verminderen. Omdat de coronamaatregelen langzaam worden opgeheven, denkt Maersk dat ook de containermarkt weer naar het niveau van voor corona zal gaan. Maersk verwacht wel de recordwinst van afgelopen jaar te kunnen evenaren.
Overname Pilot Freight Services
Maersk maakte ook bekend zijn positie verder te verstevigen door een overname van het transportbedrijf Pilot Freight Services voor â¬Â 1,4 miljard. Hiermee versterkt het bedrijf de activiteiten bij transport over land.
Mis geen enkel topverhaal op Eiwit Trends
Dit premium artikel is enkel beschikbaar voor abonnees
Beperk risico's met betere investeringen
Versterk je ketenpositie met de juiste partners
Versnel innovaties met de nieuwste trends
Beleef journalistiek van top niveau door collega’s, ervaren redacteurs én experts uit de sector.
Alieke Hilhorst
Chris Polkamp
Wendy Noordzij