Maersk profiteert van de gestegen kosten voor containervervoer. - Foto: ANP
In dit artikel
De opstopping in de wereldwijde toeleveringsketens die tot hoge vrachttarieven leidt, houdt langer aan dan eerst werd verwacht. Dat stelt het Deense containervervoerbedrijf AP Moller Maersk.
Maersk profiteert van de hoge prijzen voor containervervoer. Het maakte in het tweede kwartaal een omzet van bijna $â22 miljard en realiseerde een ebitda (resultaat voor belasting, rente, afschrijvingen en afboekingen) van $â10,3 miljard. De omzet was daarmee 50% hoger dan dezelfde periode vorig jaar en de ebitda verdubbelde.
Opnieuw hogere winstverwachting
Dat waren betere resultaten dan het bedrijf had ingeschat. Vanwege de aanhoudende situatie waarbij containers schaars zijn en de prijzen hoog, verhoogt het bedrijf opnieuw zijn winstverwachting voor het jaar 2022.
Maersk verwacht een ebitda, ofwel operationele winst, van $â37 miljard. Eerst was de verwachting een resultaat van $â30 miljard. De verwachtingen voor het gehele jaar zijn gebaseerd op een âgeleidelijke normalisatieâ van de vrachttarieven in het vierde kwartaal.
Concurrent Hapag-Lloyd, de op vier na grootste rederij ter wereld, verhoogde onlangs ook al zijn winstverwachting. De rederij verklaarde dat de gemiddelde vrachttarieven in de eerste jaarhelft ongeveer 80% hoger lagen.
Geen daling verzendkosten
Het bedrijf, één van âs werelds grootste containervervoerders met een marktaandeel van zoân 17%, zei in juni dat het niet waarschijnlijk is dat de kosten voor het verzenden van goederen snel zullen dalen.
Mis geen enkel topverhaal op Eiwit Trends
Dit premium artikel is enkel beschikbaar voor abonnees
Beperk risico's met betere investeringen
Versterk je ketenpositie met de juiste partners
Versnel innovaties met de nieuwste trends
Beleef journalistiek van top niveau door collega’s, ervaren redacteurs én experts uit de sector.
Chris Polkamp
Alieke Hilhorst
Wendy Noordzij