De Braziliaanse voedselproducent Marfrig heeft met een nettowinst van ruim € 361 miljoen over 2019 het beste resultaat ooit geboekt. De netto-omzet steeg met 7% naar € 3 miljard.
Het bedrijf boekte in het laatste kwartaal van vorig jaar een winst van € 5,7 miljoen. In hetzelfde kwartaal in 2018 werd nog een verlies van € 276 miljoen geleden.
Marfrig is na JBS de grootste voedselproducent in Brazilië. De onderneming heeft bedrijven in 22 landen en exporteert naar meer dan 100 landen.
Eind 2019 vergrootte Marfrig zijn belang in het Amerikaanse National Beef naar bijna 82%. De totale onderneming heeft een slachtcapaciteit van 31.000 runderen, 10.000 varkens, 10.000 schapen en 4 miljoen stuks pluimvee per dag.
Marfrig maakt samen met ADM vegaburgers
Volgens Eduardo Miron, CEO van Marfrig Global Foods, is het resultaat vooral toe te schrijven aan twee initiatieven op het gebied van duurzaamheid. Het eerste was de uitgifte in juli van $ 500 miljoen duurzame transitieobligaties (Sustainable Transition Bond). Het geld zal worden gebruikt voor de aankoop van vee van producenten in het Amazonegebied die voldoen aan de sociale- en milieucriteria van Marfrig.
Het tweede was de samenwerking met het Amerikaanse ADM om een vegetarische hamburger te produceren. Het nieuwe product kwam direct op het menu van fastfoodketen Burger King. Gestimuleerd door dit succes kondigde het bedrijf recentelijk de lancering van een eigen merk plantaardige producten onder de naam ‘Revolution’ aan.