Skip to content

Markt kweekvlees kan $ 25 miljard waard zijn in 2030

Updated on:
Business
Nieuws
Kweekvlees van de universiteit Maastricht. Om kweekvlees aan de man te brengen, is het volgens McKinsey belangrijk dat de consument op het nieuwe product vertrouwt. - Foto: ANP premium

Kweekvlees van de universiteit Maastricht. Om kweekvlees aan de man te brengen, is het volgens McKinsey belangrijk dat de consument op het nieuwe product vertrouwt. - Foto: ANP

De markt voor kweekvlees groeit naar verwachting na 2025 flink. In het beste scenario komt de marktwaarde in 2030 uit op $ 25 miljard.

Of dat zo is, hangt af van factoren als consumentenacceptatie en prijs. Die voorspelling doet het Amerikaanse consultancybedrijf McKinsey. De meeste groei komt na 2025. Want waar de markt naar verwachting in het positiefste geval $ 2 miljard waard is in 2025, groeit dat in de volgende vijf jaar naar $ 25 miljard. In het geval slechts beperkte groei mogelijk blijkt, groeit de markt tot $ 5 miljard in 2030.

Kweekvlees: van verwerkte vleesproducten tot ‘whole cuts’

In volumes betekent het dat bij een kleine groei de markt ontwikkelt naar 400.000 ton in 2030 en bij grote groei naar 2,1 miljoen ton. Kleine groei definieert McKinsey als een markt waarin kweekvlees alleen beschikbaar is als verwerkte vleesproducten zoals hamburgers en worsten. Ook vindt beperkt marktpenetratie plaats en verkopen alleen plaatshebben in Noord-Amerika, Europa en een paar landen in Azië. Bij een grote groei van de markt is kweekvlees beschikbaar in vele varianten, zowel in bewerkte producten als in ‘whole cuts’, zoals biefstuk en varkenshaas. Het kweekvlees wordt dan verkocht in meerdere grote vleesconsumerende landen en regio’s zoals China, de Verenigde Staten, de Europese Unie, Brazilië en India.

Kweekvlees van struisvogels

Waar de huidige kweekvleesbedrijven zich vooral richten op kweekvlees met cellen van dieren die nu ook worden gegeten, kan de sector in de toekomst mogelijk verder denken dan dat, stelt McKinsey. “Kweekvlees kan ook een stap verder gaan en cellijnen selecteren van dieren die niet veel worden gegeten vanwege hun lage vleesgehalte, lange groeitijd of gebrek aan beschikbaarheid. Struisvogelvlees, een product dat voor veel veehouders een uitdaging is, zou bijvoorbeeld kunnen worden gekweekt en een trendy vetarm alternatief voor rood vlees worden.”

Vertrouwen in kweekvlees essentieel

Om kweekvlees aan de man te brengen, is het volgens McKinsey belangrijk dat de consument op het nieuwe product vertrouwt. Het is aan de producenten om consumenten het vertrouwen te geven dat kweekvlees veilig is. “Mogelijke gezondheidsrisico’s kunnen de reputatie van kweekvlees aantasten. Zoals het feit dat nieuwe processen ingrediënten kunnen introduceren waarvan de gezondheidseffecten onbekend zijn en nader onderzoek vereisen”, wordt gesteld.

Gevolgen voor conventioneel vlees

Een ander ‘complex probleem’ dat de consultants noemen, is dat de kweekvleesindustrie de prijzen van dierlijke eiwitten kan verstoren. Als bepaalde stukken vlees vervangen worden door kweekvleesopties, kunnen goedkopere stukken ‘gewoon’ vlees hogere prijzen krijgen om de verloren verkoop van de duurdere stukken te compenseren. De groei van kweekvlees kan zelfs de omvang van de reguliere vleessector verkleinen. Dat heeft dan weer gevolgen voor schaalvoordelen en vervolgens prijsstijgingen veroorzaakt voor conventioneel vlees.

Productiekosten kweekvlees nog hoog

Vooralsnog blijven de productiekosten van kweekvlees hoog, is de verwachting. Toch is de sector er al in geslaagd de kosten in de afgelopen jaren flink te verlagen. Volgens McKinsey kan ongeveer 75% van de kosten worden weggenomen door opschaling en de beste productieprocessen. 25% kan worden weggenomen door verfijning van onderzoek en ontwikkeling, waardoor de kosten dalen met 99,5% tot minder dan $ 5 per pond.

Lees ook: Mosa Meat: ‘Lokale grondstoffen gebruiken voor kweekvlees’

Mis geen enkel topverhaal op Eiwit Trends

Dit premium artikel is enkel beschikbaar voor abonnees

Beperk risico's met betere investeringen

Versterk je ketenpositie met de juiste partners

Versnel innovaties met de nieuwste trends

Beleef journalistiek van top niveau door collega’s, ervaren redacteurs én experts uit de sector.

Alieke Hilhorst

Alieke Hilhorst

Chris Polkamp

Chris Polkamp

Afbeelding

Wendy Noordzij

Abonneer vanaf €2,50/week

Snel delen

Carolien Kloosterman
Carolien Kloosterman

Voormalig redacteur