Skip to content

Marktaandeel AH en discountsupermarkten groeiden in 2022

Albert Heijn heeft een marktaandeel van 36,5%. Discountsupermarkten Lidl en Aldi hebben gezamenlijk een aandeel van ruim 16%.

Updated on:
Nieuws
Retail
De uitbreiding van de AH to Go-winkels bij tankstations droeg bij aan de groei van het marktaandeel van Albert Heijn. - Foto: Albert Heijn premium

De uitbreiding van de AH to Go-winkels bij tankstations droeg bij aan de groei van het marktaandeel van Albert Heijn. - Foto: Albert Heijn

Albert Heijn en de discountsupermarkten veroverden afgelopen jaar meer marktaandeel. AH heeft nu een marktaandeel van 36,5%.

De hard-discountsupermarkten (Lidl en Aldi) hebben gezamenlijk een aandeel van ruim 16%. Dat blijkt uit cijfers van marktonderzoeksbureau IRI. Daarin zijn ook de online verkopen van de reguliere supermarkten meegenomen. Het marktaandeel van AH nam toe met een procentpunt, onder andere door de overname van Deen. Ook de uitbreiding van de AH to Go-winkels bij tankstations droeg bij aan de groei. In 2022 voegde Albert Heijn 113 winkels toe in Nederland en België en groeide daarmee boven de 1.200 winkels.

Plus ziet marktaandeel groeien

Jumbo leverde marktaandeel in en daalde van 21,6% naar 21,2%. Doordat Plus de winkels van Coop heeft overgenomen, stijgt de nieuwe Plus-formule naar een marktaandeel van bijna 10%. Hiermee is het de grootste supermarkt onder de Superunie-vlag geworden. Inkooporganisatie Superunie verloor volgens de berekeningen van IRI een procentpunt aan marktaandeel en staat nu op 25,6%. Hierin zijn overigens onder andere Dirk, Vomar, Nettorama en Boni niet meegenomen, omdat zij geen toestemming gaven voor het publiceren van het marktaandeel.

Gezamenlijke omzet supermarkten bijna € 47 miljard

De supermarkten maakten gezamenlijk een omzet van bijna € 47 miljard. Dat is bijna 4% meer dan een jaar eerder. De stijging komt door hogere prijzen. De verkochte volumes waren kleiner dan in 2021, toen corona nog een rol speelde in de supermarktverkopen. De bijdrage van online aan de totale groei is beperkt. Ruim 3% van de totale groei komt uit online, terwijl dat vorig jaar nog bijna 60% was. Het online supermarktkanaal groeide nog wel licht met 2,4%.

Nielson publiceert vergelijkbare cijfers marktaandeel

Ook onderzoeksbureau Nielsen publiceerde marktaandeelcijfers. Ze laten ongeveer dezelfde ontwikkeling zien, hoewel volgens Nielsen Lidl marktaandeel inleverde en Aldi iets won. Volgens het marktonderzoeksbureau stokte de groei in online dit jaar en bleef het aandeel van online gelijk aan dat van 2021: 5,2%.

Lees ook: Trendwatcher Ammerlaan: ‘Assortiment supermarkt slankt in 2023 verder af’

Mis geen enkel topverhaal op Eiwit Trends

Dit premium artikel is enkel beschikbaar voor abonnees

Beperk risico's met betere investeringen

Versterk je ketenpositie met de juiste partners

Versnel innovaties met de nieuwste trends

Beleef journalistiek van top niveau door collega’s, ervaren redacteurs én experts uit de sector.

Afbeelding

Wendy Noordzij

Chris Polkamp

Chris Polkamp

Alieke Hilhorst

Alieke Hilhorst

Abonneer vanaf €2,50/week

Snel delen

Carolien Kloosterman
Carolien Kloosterman

Voormalig redacteur