De omzet in producten met bio-keurmerk is met 0,5% gegroeid naar ruim €1 miljard. - Foto: Koos Groenwold
Het marktaandeel van producten met een onafhankelijk keurmerk is afgelopen jaar nagenoeg gelijk gebleven op 21% (+0,1%).
Retail zet stappen om assortiment te verduurzamen
De stijging van de voedselprijzen zal de groei volgens Steverink hoogstens wat vertragen, maar zeker niet tegenhouden. Hij is enthousiast over de stappen die de Nederlandse retail zet wat betreft de verduurzaming van hun productassortiment. Hij kent geen ander land waar zo veel plusconcepten met succes in de markt worden gezet. Opvallend is dat de omzet in producten met bio-keurmerk (+0,5%) en ASC-keurmerk (+5,4%) afgelopen jaar nog wel is toegenomen. Voor bio gaat het om een omzet van ruim â¬Â 1 miljard, voor ASC om â¬Â 365 miljoen. De omzetten van producten met andere duurzaamheidskeurmerken daalden.Aandeel duurzame vis groeit
Met een âduurzaam-aandeelâ van 81,4% (2020: 82,9%) blijft eieren de meest duurzame categorie. Opvallend is de stijgende lijn in vis. Dit aandeel nam toe van 77,5% naar 79,4%. Koffie, thee en cacao is de derde grootse categorie in omzetaandeel met 49,6% (2020: 49,7%). Binnen vlees en vleeswaren groeide het duurzaamheidsaandeel naar 44,1%. (2020 43,6%)Mis geen enkel topverhaal op Eiwit Trends
Dit premium artikel is enkel beschikbaar voor abonnees
Beperk risico's met betere investeringen
Versterk je ketenpositie met de juiste partners
Versnel innovaties met de nieuwste trends
Beleef journalistiek van top niveau door collega’s, ervaren redacteurs én experts uit de sector.
Wendy Noordzij
Chris Polkamp
Alieke Hilhorst