Foto: ANP
Mars wil in 2050 neutraal zijn wat betreft de uitstoot van broeikasgassen.
De producent van voeding, snoep en huisdiervoer wil dat bereiken in al zijn productieketens, vanaf de primaire producent tot de consument. Ook wil het concern bij de aankoop van grondstoffen ontbossing tegengaan en op termijn moet alle verbruikte energie uit hernieuwbare bronnen komen. Mars is bekend van merken als Mars, Bounty, Pedigree, Sheba, Ben’s Originals, M&M’s en Royal Canin.
Toeleveranciers moeten meewerken
Het concern gaat de beloning van bestuurders koppelen aan de mate waarin de klimaatdoelen worden gehaald. Mars gaat de ruim 20.000 toeleveranciers motiveren om mee te helpen de langetermijndoelen te halen. Het dochterbedrijf Royal Canin, dat huisdiervoer produceert, heeft als doel om in 2025 al klimaatneutraal te werken.
Het familieconcern scherpt hiermee de doelstellingen aan die het had geformuleerd in het Sustainable in a Generation Plan. Daarin staat dat de uitstoot van CO2 tegen 2050 met 67% verminderd moet zijn in de volledige productieketen. Sinds 2015 heeft Mars een vermindering van 7,4% gerealiseerd. In 2025 moet dat 27% zijn. Het nieuwe doel is dus 100% in 2050.