Skip to content

McCain Foods investeert $ 55 miljoen in vega start-up

McCain Foods investeert $ 55 miljoen (€ 50 miljoen) in de Ierse start-up Strong Roots.

Updated on:
Business
Nieuws
Foto: Strong Roots premium

Foto: Strong Roots

De Canadese voedselproducent McCain Foods, vooral bekend van diepvries aardappelproducten, investeert $ 55 miljoen (€ 50 miljoen) in de Ierse start-up Strong Roots.

De start-up, die met de deal een minderheidsaandeel verkoopt, produceert plantaardige diepvriesproducten, waaronder vleesvervangers zoals boerenkool- en quinoaburgers, rode bietwedges, frites van zoete aardappelen en spinaziehapjes.

Strong Roots wil bekende naam worden

Het jonge bedrijf zal zelfstandig blijven opereren, maar door de deal krijgt het toegang tot de toeleveringsketen en distributienetwerken van McCain, één van ’s werelds grootste diepvriesmerken. “We wilden een bekende naam worden en met deze deal kunnen we dat sneller bereiken. Het biedt ons ook meer legitimiteit in de markt, want we zijn niet langer alleen maar een klein Iers merk”, stelt oprichter Sam Dinningham.

Uitbreiden naar foodservicemarkt

Met de samenwerking wil het de aanwezigheid in bestaande markten, waaronder het Verenigd Koninkrijk, Ierland, de Verenigde Staten en Nederland uitbreiden en nieuwe markten betreden door samen te werken met nieuwe retailers. Ook zal de deal met McCain ervoor zorgen dat Strong Roots kan uitbreiden naar de foodservicemarkt. McCain krijgt hiermee voet aan de grond in de snelgroeiende markt van plantaardige en vleesvervangende diepvriesproducten. Volgens de producent zorgt de investering ervoor dat “ons voedsel blijft voldoen aan de voortdurend veranderende behoeften van de consument”.

Niet de eerste investering van McCain

Met de deelname van McCain stapt investeringsbedrijf Goode uit de Ierse foodfabrikant. Het is niet de eerste investering van McCain in de categorie. Zo stak het eerder dit jaar geld in The Simple Root, producent van plantaardige zuivel.

Strong Roots werd opgericht in 2015 en de producten zijn verkrijgbaar in ruim 8.000 winkels wereldwijd. In Nederland verkoopt Albert Heijn producten van het merk.

Mede-auteur: Ruud Peijs

Mis geen enkel topverhaal op Eiwit Trends

Dit premium artikel is enkel beschikbaar voor abonnees

Beperk risico's met betere investeringen

Versterk je ketenpositie met de juiste partners

Versnel innovaties met de nieuwste trends

Beleef journalistiek van top niveau door collega’s, ervaren redacteurs én experts uit de sector.

Afbeelding

Wendy Noordzij

Chris Polkamp

Chris Polkamp

Alieke Hilhorst

Alieke Hilhorst

Abonneer vanaf €2,50/week

Snel delen

Carolien Kloosterman
Carolien Kloosterman

Voormalig redacteur