Vestiging van McDonald's in Guangzhou, China. - Foto: ANP
Fastfoodketen McDonald’s heeft in het afgelopen kwartaal minder omzet in de boeken gezet na grootschalige sluitingen van zijn restaurants vanwege de coronacrisis.
Het Amerikaanse bedrijf waarschuwde al eerder deze maand voor dalende verkopen. Toen schrapte de fastfoodreus ook zijn financiële doelen voor dit jaar vanwege de onzekerheid rond Covid-19.
De vergelijkbare winkelverkopen van McDonald’s in de periode daalden met ruim 3% vergeleken met een jaar eerder. Dat betekent dat restaurants die een jaar geleden ook al open waren, minder verkochten.
Grootste klap in de tweede helft van maart
De grootste klap kwam in de tweede helft van maart, toen de restaurants van McDonald’s moesten sluiten in Frankrijk, het Verenigd Koninkrijk, Italië en de Verenigde Staten. In Nederland draait de fastfoodketen door via McDrives en bezorgdiensten.
Daarnaast is het consumentengedrag veranderd vanwege de oproepen van overheden dat burgers thuis moeten blijven, aldus McDonald‘s. In februari waren de resultaten van McDonald’s naar eigen zeggen nog sterk, ook al waren in China zo’n kwart van de vestigingen dicht.
Meeste vestigingen in China open
Momenteel zijn de restaurants van McDonald’s nog dicht in Frankrijk, Italië, Spanje en het Verenigd Koninkrijk. In Duitsland, Rusland, Australië, de Verenigde Staten en Canada is afhalen en bezorgen wel mogelijk. In China zijn de meeste vestigingen open, al zijn de bezoekersaantallen veel lager dan normaal.