Volgens de onderzoekers loopt de ontwikkeling van kweekvlees aan tegen een gebrek aan consumentenacceptatie. Foto: Canva
Consumenten die goed geïnformeerd zijn over kweekvlees, willen meer voor dit vlees betalen dan voor kweekvlees.
Dat blijkt uit onderzoek van de Universiteit Maastricht. Volgens de onderzoekers loopt de ontwikkeling van kweekvlees aan tegen een gebrek aan consumentenacceptatie. Uit het onderzoek blijkt dat wanneer consumenten voldoende informatie over het vlees krijgen, zoals over de kwaliteit, smaak en voordelen, de acceptatie van kweekvlees vergroot.
Meer betalen voor kweekvlees
58% van de consumenten die meedeed aan het onderzoek gaf daarnaast aan bereid te zijn gemiddeld 37% meer voor kweekvlees te willen betalen dan voor gewoon vlees.
De deelnemers aan het onderzoek kregen, nadat ze informatie over kweekvlees hadden gekregen, twee stukken vlees te proeven. Van het ene werd gezegd dat het gewoon vlees was, het andere zou kweekvlees zijn. In werkelijkheid was dat niet het geval en waren beide stukken gewoon vlees. Toch beoordeelden de respondenten de smaak van het vlees dat aangemerkt was als kweekvlees als beter.