Skip to content

Meer fusies en overnames verwacht in consumentengoederen

Updated on:
Business
Nieuws
Foto: Canva

Foto: Canva

In de branche van verpakte consumentengoederen en detailhandel worden dit jaar meer fusies en overnames verwacht.

Onder andere private-equityfondsen kijken gretig uit naar het inzetten van hun oorlogskas. Ook het financieringsklimaat is gunstig vanwege de lage rente. Dat stelt het Amerikaanse consultancybureau Kearney op basis van onderzoek onder honderd directeuren van bedrijven in deze branche, waaronder ook de grote voedingsbedrijven vallen.

Overnames van kleine en middelgrote bedrijven

Grote bedrijven zoeken naar nieuwe groeimogelijkheden en daarbij kijken ze vooral naar kleine tot middelgrote bedrijven om over te nemen. In de afgelopen jaren is het aantal overnames van kleine en middelgrote bedrijven toegenomen (overnames van minder dan $ 500 miljoen) en de overnames van grote bedrijven afgenomen.

Kearney verwacht dat in de komende twaalf maanden veel bedrijven(onderdelen) willen verkopen. Het eerste kwartaal van 2021 toont al een sterke opleving, met een bedrag van $ 58 miljard aan aangekondigde fusies en overnames. Dat is een stijging van 40% in vergelijking met het eerste kwartaal vorig jaar.

Meer loyaliteit naar merken

Kearney merkt op dat er in het afgelopen jaar een duidelijke verandering heeft plaats gevonden in de consumentenmarkt. Er is meer focus op duurzaamheid, en is meer loyaliteit naar merken en technologisch gemak speelt steeds meer een rol. Als gevolg hiervan kijken grote bedrijven opnieuw naar hun portefeuille en zullen ze streven naar meer directe toegang tot consumenten om beter te kunnen voldoen aan consumentenbehoeften. ‘Nabijheid van de consument wordt erkend als fundamenteel voor alle grote merken en dat betekent dat er diepgaande lokale consumenteninzichten zijn, kortere/lokale toeleveringsketens en een focus op in-market mogelijkheden voor de ontwikkeling van nieuwe producten’, aldus Kearney.

Focus op lokaal

Een groot deel, 85%, van de ondervraagden geeft dan ook aan dat de focus voor komende jaar op lokale trend zal liggen. Door lokale aanwezigheid van een bedrijf kunnen er snellere en efficiëntere keuzes gemaakt worden.

Snel delen

Carolien Kloosterman
Carolien Kloosterman

Voormalig redacteur