Foto: Roel Dijkstra
De Nederlandse food- en agrisector scoort goed op innovatiekracht bij consumenten. De verwachtingen die consumenten hebben bij de innovatie in de sector worden overtroffen in ervaringen.
Dat is één van de conclusies uit het Authenticity Gap onderzoek. Consumenten werd gevraagd naar hun verwachtingen van organisaties, onder andere in de food- en agrisector, en hun daadwerkelijke ervaringen. Een verschil hiertussen wordt een authenticiteitskloof genoemd.
De Nederlandse voedsel- en drankensector scoort een positieve kloof op innovatie van bijna 8%. Dat betekent dat de ervaringen de verwachtingen ruimschoots overtreffen. De positieve kloof is ook gegroeid ten opzichte van 2018, toen hetzelfde onderzoek werd uitgevoerd en de score 4,7% was. Onder de tien onderzochte industrieën was de score op innovatie in deze sector het hoogst. Ook de agrisector heeft een positieve score, zij het lager: bijna 2%.
Rol in de maatschappij
Tussen de ervaringen met de rol in de maatschappij van deze bedrijven en de verwachtingen zit juist een negatieve kloof. De ervaringen met de voedsel- en drankensector liggen op dit gebied -7,3% lager dan hun verwachtingen. In 2018 was de score +4,4%. De verwachtingen zijn daarmee sneller gestegen dan de feitelijke prestaties die bedrijven laten zien. Datzelfde geldt voor verwachtingen over milieu-inspanningen. In de agrisector nam de score af van +4,5% naar -4,1% in 2021.
Het onderzoek werd uitgevoerd door Omnicom PR Group. Duizend goed geïnformeerde consumenten werden ondervraagd over tien sectoren.
Mis geen enkel topverhaal op Eiwit Trends
Dit premium artikel is enkel beschikbaar voor abonnees
Beperk risico's met betere investeringen
Versterk je ketenpositie met de juiste partners
Versnel innovaties met de nieuwste trends
Beleef journalistiek van top niveau door collega’s, ervaren redacteurs én experts uit de sector.
Chris Polkamp
Wendy Noordzij
Alieke Hilhorst