Daniëlle Bruin bekijkt de groei van de paarse broccoli die wordt gebruikt voor het concept Redi. - Foto: Bejo
In dit artikel
Veredelaar Bejo gaat dieper de keten in om beter aan te sluiten bij de wensen van de consument. Gezond, makkelijk en lekker zijn de eisen waaraan groenten moeten voldoen.
Paarse groente gezonder
Daarom introduceert het Noord-Hollandse bedrijf steeds nieuwe concepten, zoals nu de paarse broccoli Redi. âAlle paarse groenten zijn per definitie gezonderâ, weet Bruin, die van een rol in de verkoop binnendienst is getransformeerd naar food & value chain manager. âAls groente paars is, is het bijzonder goed voor hart- en bloedvaten, helpt het je geheugen, gaat ze veroudering tegen en bevat ze antioxidanten.â [caption id="attachment_44299" align="alignleft" width="300"] Bejo verwacht veel van het concept Redi, omdat het past in allerlei trends. - Foto: Bejo[/caption] Bejo wil meer ketensamenwerking, met uiteraard als doel om de klanten, telers, van afzet te voorzien en Bruin is daarin een spil. âSmaak, gezondheid en gemak zijn de drie voorwaarden voor nieuwe concepten die we lancerenâ, vertelt ze. âRedi past daar perfect in. Met deze paarse broccoli kun je alle kanten op; rauw, gestoomd, gebakken. Het komt allemaal goed, zolang je âm maar niet te lang kookt." Bejo verwacht hier heel veel van, zegt Bruin. "We zijn nu op proefschaal begonnen en voorzien dat dit een gangbaar product wordt in de winkels. Dat je de groente van kop tot kont kunt eten, is natuurlijk ook heel positief, want het helpt in de strijd tegen voedselverspilling. In Engeland is dit concept al jaren populair. Mooi van buiten, gezond van binnen. Arbeidstechnisch ook prettig, want de teler kan hem in een keer oogsten. En onbewerkt, ook weer zoân trend.âKleur en diversiteit in het schap
Concepten als Redi geven bovendien kleur aan de winkelschappen, stelt Bruin. De vollegrondsgroenten kunnen nog een voorbeeld nemen aan het tomatenschap, vindt ze. âDat is al heel erg ontwikkeld met veel keuze in echt verschillende producten. Daar kunnen de vollegrondsgroente, waar wij in gespecialiseerd zijn, stappen in maken. Wij willen diversiteit in de winkelschappen. Om die producten ook echt aan de man te brengen, is informatieverstrekking heel belangrijk: wat zit er in groente, waarom zijn ze goed voor je en wat kun je ermee. We geven inspiratie mee: wat is er allemaal mogelijk met een product. Op verschillende evenementen houden we kookdemonstraties.âVollegrondsgroenten kunnen een voorbeeld nemen aan diversiteit in het tomatenschapSmaak is essentieel om consumenten vast te houden. Zeker als het product rauw wordt geconsumeerd, moet de smaak uitmuntend zijn. Daarom test Bejo de smaak van wortelen, een belangrijk product voor het veredelingsbedrijf, regelmatig bij een onafhankelijk testpanel. Zo weet het bedrijf hoe bepaalde genetica zich ontwikkelt op smaakgebied. âDit helpt ons om kritisch te zijn. We hebben ruim 1.000 rassen in veertig gewassen. Dan moet je gerichte keuzes maken om je portfolio beheersbaar te houden.â
Multitalenten voor hele keten
Eigenlijk moeten groenten allemaal multitalenten zijn. Een teler stelt immers andere eisen aan een ras dan de verwerker, handelaar, retailer en zelfs de consument. âDaar proberen wij zo goed mogelijk een combinatie van te maken. Liefst hebben we natuurlijk rassen met een goede opbrengst, kwaliteit, uniformiteit, resistenties, robuustheid en houdbaarheid. Voor een concept is jaarrond beschikbaarheid ook heel belangrijk.â Om door de keten heen succesvol te zijn, moet je weten wat alle schakels willen. Daar gaat Bruin zich nog meer op werpen. âOnze vertegenwoordigers hebben goed contact met de telers en halen daar informatie op. Ik wil intensiever in gesprek met verwerking en retail, om daar meer ketensamenwerking te creëren.â Een andere concept dat in de pijnlijn zit, is een borrelhapje van spruiten. âOok echt een powerfood. Net als boerenkool, dat dankzij influencers vanuit de Verenigde Staten zoân trend werd.âEetmomenten
Bejo gaat eveneens met bleekselderij aan de slag (Krunchelly selderij sticks) en het bedrijf wil de koolrabi in verschillende kleuren in de schijnwerpers zetten. Een verse ui komt in bosjes in het schap, het concept heet Delicioni. âWe willen in alle dagelijkse eetmomenten groente implementerenâ, zegt Bruin gedreven. âDat kan echt. Ook sociale media gebruiken we om te laten zien wat onze groenten allemaal kunnen. Onze Bejo Bowls, verschillende recepten voor groentecombinaties, inspireren ook. Ik kan hier de hele dag over doorpraten, de mogelijkheden zijn eindeloos.âMis geen enkel topverhaal op Eiwit Trends
Dit premium artikel is enkel beschikbaar voor abonnees
Beperk risico's met betere investeringen
Versterk je ketenpositie met de juiste partners
Versnel innovaties met de nieuwste trends
Beleef journalistiek van top niveau door collega’s, ervaren redacteurs én experts uit de sector.
Alieke Hilhorst
Chris Polkamp
Wendy Noordzij