Smaak blijft de belangrijkste reden voor ondervraagde consumenten om een bepaalde vleesvervanger wel te kopen. Foto: Jan Willem Schouten
27% van de Nederlanders denkt dat plantaardige of vegetarische voeding gezonder is dan vlees. Dat is meer dan in 2023, blijkt uit de Monitor Vleesvervangers van Markteffect.
Consumenten noemen verschillende redenen om wel of juist geen vleesvervangers te kopen. Zo blijft smaak de belangrijkste reden om een bepaalde vleesvervanger wel te kopen. Wat opvalt is dat gezondheid een grote rol speelt in de Monitor Vleesvervangers. Waar in de voorgaande monitor wel associaties waren met ‘nep’ en ‘bewerkt’, is daar in 2024 meer aandacht voor. Zo stelt 24% van de ondervraagden een vleesvervangers niet te kopen, omdat deze te bewerkt is. 10% koopt een vleesvervanger niet als deze te veel ingrediënten bevat.
Gezonder: vlees of vleesvervanger?
27% van de ondervraagden is het (helemaal) eens met de stelling plantaardige of vegetarische voeding is gezonder dan vlees. Een verklaring wordt niet gegeven in het onderzoek van Markteffect, maar het afgelopen jaar zijn wel veel artikelen verschenen over de gezondheidseffecten van een (meer) plantaardig dieet. 31% van de Nederlanders vindt vlees wel gezonder dan plantaardige of vegetarische voeding.
Later in de Monitor Vleesvervangers is gevraagd in hoeverre consumenten die wel eens een vleesvervanger eten het eens zijn met de stelling ‘vleesvervangers zijn gezonder dan vlees’. Opvallend genoeg geeft 37% van de ondervraagden aan het hier (helemaal) mee eens te zijn. Consumenten die wel eens een vleesvervanger eten, zien dit dus als gezonder dan mensen die het niet consumeren.
Voor het onderzoek hebben ruim 2.000 Nederlanders een vragenlijst ingevuld.
Consumentengedrag in de eiwittransitie: hoe zet je acceptatie om in actie? Die vraag staat centraal op het Eiwit Congres op 13 maart 2025 in Wageningen. Bekijk het programma en de sprekers en reserveer nu je ticket met €50 vroegboekkorting.