Foto: ANP
In dit artikel
Voedingsbedrijf DSM wist in het derde kwartaal de omzet te vergroten door de prijzen van zijn producten te verhogen. Ook ondervond het gunstige wisselkoerseffecten door de zwakkere euro. De winstmarge daalde wel.
De grootste omzetgroei was er voor de voedings- en drankentak, namelijk 14%. Voor producten in deze tak vroeg DSM 11% meer: ook de grootste prijsstijging. De tak voor dierlijke voeding en gezondheid schreef 6% meer omzet bij. De groepsomzet nam toe met 20% tot â¬Â 2,2 miljard. De prijzen gingen met 7% omhoog, terwijl het verkochte volume met 2% toenam. De wisselkoerseffecten droegen voor 9% bij aan de omzetstijging.
Winstmarge gedaald
De winstmarge daalde in het kwartaal van 19% in 2021 naar ruim 16% (ebitda marge). DSM is dan ook minder optimistisch geworden over de bedrijfswinst die over het hele jaar de boeken in zal gaan.
Die lagere winstverwachting wordt volgens volgens het bedrijf veroorzaakt door gestegen prijzen voor grondstoffen. Die zijn eerst in de kosten te merken voordat DSM met een vertraging de eigen prijzen vervolgens kan verhogen.
âDe marktvraag bleef sterk in alle drie onze werkterreinen ondanks een uitdagende macro-economische omgevingâ, zeggen topbestuurders Geraldine Matchett en Dimitri de Vreeze in een toelichting.
Fusie op komst
DSM verkocht de afgelopen tijd de onderdelen die sterke vezels maken en die materialen maken voor onder meer de autobranche. Dat deed het bedrijf ter voorbereiding op de fusie met het Zwitserse Firmenich. Er wordt goede voortgang gemaakt met de stappen richting die fusie, stellen Matchett en De Vreeze.
Mede-auteur: ANP
Mis geen enkel topverhaal op Eiwit Trends
Dit premium artikel is enkel beschikbaar voor abonnees
Beperk risico's met betere investeringen
Versterk je ketenpositie met de juiste partners
Versnel innovaties met de nieuwste trends
Beleef journalistiek van top niveau door collega’s, ervaren redacteurs én experts uit de sector.
Alieke Hilhorst
Wendy Noordzij
Chris Polkamp