Foto: Canva
Wie kent niet de uitspraak ‘if you always do what you‘ve always done, you’ll always get what you’ve always got’?
Vaak toegeschreven aan Henry Ford. Dé motor achter grote innovaties in de 19e eeuw (pun intended). Als je altijd praat met de geijkte partijen, hoor je alleen wat je allang weet. Om het voedselsysteem versneld te innoveren, is het belangrijk dat alle partijen meepraten en meedoen.
Food Boost Challenge verwezenlijkt dit door jongeren, studenten, vertegenwoordigers van bedrijven, ngo’s, onderwijs en onderzoekers bij elkaar te brengen. Een paar 20-jarige studenten die in de schoolkantine aanschuiven, en rondkijken, vinden makkelijker aansluiting bij de leefwereld van jongeren. Hun gesprek levert andere verbetermogelijkheden op dan als ik er als boomer naast ga zitten. Verbeteringen die vooral veel concreter zijn. Niet groots en meeslepend. Meer in de categorie ‘wat gek dat het nog niet zo is’. Laaghangend fruit.
Gratis fruit in de kantine
Voorbeeld: veel middelbare scholen bieden gratis fruit aan in de kantine. Plaats je dit bij de deur in de klas, dan pikken ze makkelijk een appeltje mee als ze na de les van het ene naar het andere lokaal lopen. Maar, bij veel middelbare scholen mag je alleen in de kantine eten. Als ook de directie meedoet in het gesprek, kan versneld worden. Dan kunnen groente en fruit dezelfde uitzonderingspositie krijgen als water. Dat mag vaak overal, ook in de klas.
Om ook op andere plekken en momenten groente of fruit te kunnen snacken, kom ik trouwens graag in gesprek met partijen die voor deze producten kunnen doen wat de Dopper voor water heeft gedaan. Een hippe, duurzame en veelzijdige oplossing, zodat je overal, voordelig, laaghangend fruit kunt eten. Een oplossing die gezond snacken een hip imago geeft.
Imago én de inname van groente verbeteren
Als nog meer verschillende partijen meepraten en -doen, kunnen groente en fruit dan transformeren van ‘eenvoudige’ voedingsmiddelen naar krachtige statements over wie we zijn en waar we voor staan? Lijkt me geweldig als, naast btw-verlaging, ook via kunst, zoals liedjes als Vegetables van The Beach Boys, het imago én de inname van groente verbeteren.
Met welke partijen praat je nu nog niet en wil je juist mee in gesprek om het voedselsysteem versneld te innoveren?