Skip to content

Meer verlies en omzet voor Beyond Meat

De omzet groeide tot $ 149 miljoen. Een stijging van 32% ten opzichte van een jaar eerder.

Updated on:
Business
Nieuws
Foto: ANP premium

Foto: ANP

De Amerikaanse producent van vleesvervangers Beyond Meat, met een locatie in aanbouw in Enschede, maakte in het tweede kwartaal een verlies van $ 19,7 miljoen. Vorig jaar was het verlies $ 10,2 miljoen.

Volgens de producent komt de groei van het verlies door hogere personeelskosten voor nieuwe innovatie, operatie- en marketingactiviteiten en de internationale uitbreiding en hogere transportkosten.

Groei in foodservice

De omzet groeide ook tot $ 149 miljoen. Een stijging van 32% ten opzichte van een jaar eerder. Die groei kwam vooral door het heropenen van foodservice-locaties na sluiting door het coronavirus. Daardoor was de omzet in de foodservice 218% hoger. Volgens de producent neemt die groei in foodservice in de rest van het jaar wel weer wat af, omdat restauranthouders in het tweede kwartaal meer inkochten om hun voorraden weer aan te vullen. Ook zijn sommige restaurants voorzichtiger geworden in het bestellen van producten vanwege onzekerheid over de delta-variant van het coronavirus en de impact daarvan op de horeca.

Daling in VS

De omzet in retail nam toe met 6%. Een grotere groei bleef uit door een daling van 14% in de Verenigde Staten, goed voor zo’n twee derde van de omzet, waar het effect van het hamstergedrag van vorig jaar duidelijk te merken was. In markten buiten de VS wist Beyond Meat de omzet in de retail te verhogen met bijna 200%, voornamelijk door uitbreiding van het aantal verkooppunten.

Beyond Meat heeft de bouwfase van zijn nieuwe fabriek in Enschede afgerond, zo liet het bedrijf weten in een toelichting op de cijfers. Ook de nieuwe fabriek in Shanghai, China, is klaar en in bedrijf. “De hele reden dat we nu zoveel investeren in zowel de EU als in China, is om die lokale productie te bereiken om toegang te krijgen tot lokale toeleveringsketens en om onze producten aan te passen aan de lokale wensen. We zijn er dus al bijna in geslaagd succesvol te zijn op internationale markten, zonder de juiste prijsstelling en met producten die, hoewel goed, niet zijn afgestemd op die specifieke markten. Dus ik zie het werk dat we vandaag doen in Shanghai en in Nederland, als een stapsgewijze functieverandering die ons in staat zal stellen om producten tegen een veel concurrerendere prijs aan te bieden die zijn afgestemd op de lokale consument’, zo vertelde oprichter en CEO Ethan Brown. Volgens hem zijn de productielijnen in de nieuwe fabrieken ook efficiënter, waardoor er minder kosten zijn en lagere prijzen voor de consument mogelijk zijn.

Mis geen enkel topverhaal op Eiwit Trends

Dit premium artikel is enkel beschikbaar voor abonnees

Beperk risico's met betere investeringen

Versterk je ketenpositie met de juiste partners

Versnel innovaties met de nieuwste trends

Beleef journalistiek van top niveau door collega’s, ervaren redacteurs én experts uit de sector.

Afbeelding

Wendy Noordzij

Alieke Hilhorst

Alieke Hilhorst

Chris Polkamp

Chris Polkamp

Abonneer vanaf €2,50/week

Snel delen

Carolien Kloosterman
Carolien Kloosterman

Voormalig redacteur