In dit artikel
De omzet aan voedingsmiddelen met keurmerk groeide in 2022 met 11%. De omzet van aardappels, groenten en fruit met keurmerk steeg het hardst, blijkt uit de nieuwe Monitor Keurmerken Retail van Circana (voorheen IRI).
Beter Leven meeste omzet
Verreweg het grootste keurmerk is Beter Leven dat ook in 2022 verder groeide naar een omzet van bijna ⬠3 miljard. De groei komt voort uit dat supermarkten over zijn gestapt op Beter Leven 1 ster kippenvlees. Het omzet van Beter Leven groeide met bijna 11% ten opzichte van 2021. Daarna volgt biologisch met een omzet van ⬠1 miljard en een groei van 3,8%.Eieren en vis grootste marktaandeel
Qua marktaandeel per productgroep groeide vlees(waren) met bijna 5% ten opzichte van 2021. Vis en eieren hebben nog altijd verre weg het grootste marktaandeel met keurmerk, met respectievelijk 80% en 81%. Hoewel duurzame eieren het hoogste marktaandeel hebben, daalt dat al wel sinds 2020. Dit kan te maken hebben met schaarste door de vogelgriep, waardoor er meer geïmporteerd wordt. In brood en banket krijgen keurmerken nog weinig voet aan de grond. Slechts 0,8% van de winkelverkopen (inclusief online) droeg een duurzaamheidskeurmerk.Monitor Keurmerken Retail
Circana voert sinds 2017 de Monitor Keurmerken Retail uit. In het onderzoek zijn de keurmerken: Beter Leven, ASC, MSC, Biologisch, Fairtrade, UTZ, Rainforest Alliance en On the way to Planetproof meegenomen. Supermarkten Aldi en Lidl zijn niet meegenomen in het onderzoek.Mis geen enkel topverhaal op Eiwit Trends
Dit premium artikel is enkel beschikbaar voor abonnees
Beperk risico's met betere investeringen
Versterk je ketenpositie met de juiste partners
Versnel innovaties met de nieuwste trends
Beleef journalistiek van top niveau door collega’s, ervaren redacteurs én experts uit de sector.
Alieke Hilhorst
Chris Polkamp
Wendy Noordzij