Foto: Canva
In dit artikel
Slechts 4% van de Duitse consumenten zorgt voor tegen de 50% van de omzet van biologisch gecertificeerde voedingsproducten.
Dat blijkt uit een studie van de universiteit van Kassel. De onderzoekers baseren dit resultaat op de inkopen van 8.400 representatieve huishoudingen uit het huishoudpanel van de Gesellschaft für Konsumforschung (GfK).
Veruit de meeste consumenten in Duitsland kopen maar af en toe biovoeding. De onderzoekers onderscheiden daarbij in toevalskopers en weinig-kopers. Deze twee groepen omvatten 40% van het huishoudpanel, maar nemen niet meer dan 20% van de omzet aan bioboodschappen voor hun rekening. Daarnaast zijn er volgens de onderzoekers de zogenoemde medium-biokopers. Deze groep heeft een aandeel van 15% in het GfK-huishoudpanel. Zij staan voor de resterende 30% van de omzet.
Diepvriesproducten en zoetwaren
De vraag die de onderzoekers vooral wensten te beantwoorden, is hoe de consument ertoe kan worden overgehaald om vaker voor biologische producten te kiezen. Op dat punt luidt de aanbeveling dat ook meer omzetsterke producten in biokwaliteit moeten worden aangeboden, bijvoorbeeld diepvriesproducten en zoetwaren. Deze producten gelden echter als weinig of minder natuurlijk. Zelfs voor de 4% van de consumenten die veel bioproducten kopen, speelt de biokwaliteit bij diepvries en zoetwaren geen grote rol, erkennen de onderzoekers.
Positieve kanten van biokwaliteit
Daarom zou bij de promotie ook meer kunnen worden ingezet op de kwaliteitsbewuste consumenten die minder gevoelig zijn voor het prijsniveau. Om dit segment over te halen dienen de positieve kanten van biokwaliteit meer naar voren te worden gehaald, zoals dierenwelzijn.
De studie is gefinancierd door het landbouwministerie in Berlijn in het kader van het Bundesprogramm Ökologischer Landbau und andere Formen nachhaltiger Landwirtschaft (BÖLN).