De supermarktketen Poiesz beschikt over 69 vestigingen in noorden van het land. Foto: ANP
In dit artikel
Zuivelcoöperatie NoorderlandMelk gaat met ingang van vandaag melk leveren voor Noordertrots, het premium huismerk van supermarktketen Poiesz.
Het gaat om een duurzame melkstroom die tot op heden wordt verkocht onder Noorderlands eigen zuivelmerk Weide Weelde Boerenzuivel. Dit merk blijft volgens bestuurslid Adrian Langereis bestaan, maar zal voorlopig wel uit de schappen verdwijnen. Op de verpakkingen van Noordertrots blijft een verwijzing naar Weide Weelde Boerenzuivel zichtbaar.
Zekerheid voor NoorderlandMelk
De afzet van Weide Weelde Boerenzuivel nam in de afgelopen jaren toe, maar voor een gezonde toekomst bleken toch aanpassingen nodig. De verkoop van duurzame melk onder huismerk van retailers is daar één van. Tegelijk werkt NoorderlandMelk aan uitbreiding van het assortiment en een doorstart voor Weide Weelde Boerenzuivel. Belangrijk is vooral dat er nu meerdere jaren een relatief groot volume melk naar Poiesz gaat. Dat biedt NoorderlandMelk zekerheid. De supermarktketen beschikt over 69 vestigingen in noorden van het land en was ook al een afnemer van Weide Weelde Boerenzuivel.
Verwerking van de melk
Familiebedrijf Den Eelder, in het Gelderse Well, blijft verantwoordelijk voor de verwerking van de melk afkomstig van dertien leden-melkveehouders. Deze leden ontvangen in ieder geval over al de door hun geleverde melk een halve cent per kilo extra plus een vaste toeslag. Ook gaat er bij Noordertrots, net als bij Weide Weelde Boerenzuivel, 2 cent per verkocht product naar het zogenoemde Weide Weelde Fonds. Van dit fonds worden investeringen gedaan in de vergroting van de biodiversiteit in het boerenland.
Productievoorwaarden
De productievoorwaarden blijven gelijk als bij Weide Weelde Boerenzuivel. Zo moeten deelnemers fanatiek weiden, minimaal 180 dagen per jaar. Ook moet er voor minimaal 10% groeiend naar 20% van de grond sprake zijn van een uitgestelde maaidatum.
Duurzaamheidsinitiatief tot waarde brengen
Eerder ontvingen deelnemers aan Weide Weelde Boerenzuivel nog een cent per kilo melk extra. Dat de vaste vergoeding is verlaagd met een halve cent in combinatie met een variabele vergoeding toont aan hoe lastig het is om een dergelijk duurzaamheidsinitiatief tot waarde te brengen. Het moet volgens Langereis maar net passen in een retailconcept. Dat lijkt bij Poiesz nu in ieder geval zo te zijn. De supermarktketen wil zich onderscheiden met duurzaam, ambachtelijk en -misschien nog wel meer- regionale producten.
A-ware
NoorderlandMelk bracht het Weide Weelde-zuivelmerk in 2016 samen met zuivelverwerker Royal A-ware en de Vogelbescherming op de markt. De leverancierscoöperatie nam het merk, nadat A-ware in samenwerking met Albert Heijn een nieuwe lijn duurzame zuivelproducten op de markt introduceerde, in 2018 volledig over.