Skip to content

Mentaal gemak voor consument als nieuwe foodtrend

De consument wil gezonder én duurzamer eten. Tegelijkertijd mag de kassabon niet doorslaan. Zie hier het dilemma.

Updated on:
Commentaar
Retail
Volgens Rabobank geven consumenten meer uit aan 'gemak': het eten op het juiste moment op de juiste plaats krijgen. - Foto: Albert Heijn premium

Volgens Rabobank geven consumenten meer uit aan 'gemak': het eten op het juiste moment op de juiste plaats krijgen. - Foto: Albert Heijn

Het winkelschap leidt tot keuzestress. De consument wil gezonder én duurzamer eten. Tegelijkertijd mag de kassabon niet doorslaan. Zie hier het dilemma. Na bezorging en maaltijdpakketten wordt mentaal gemak de nieuwe foodtrend. Dit motto beperkt zich niet tot het schap, maar raakt alle toeleveranciers.

Dat meldt Rabobank in een update over de foodmarkt. De bank schetst vijf belangrijke trends. In het kort komt het er op neer dat de prijsbewuste (doorsnee) consument best moeite heeft zijn portemonnee te trekken voor duurzaamheid. En zeg nou eerlijk: wat is dat nou precies?

Betalen voor mentaal gemak

Opmerkelijk is dat diezelfde euro wat sneller wordt uitgegeven als het om gemak gaat. Denk maar eens aan de (flits)bezorging en on-the-go winkels. Volgens Rabobank gaat zelfs 40 cent van elke uitbesteedde euro naar gemak. Tot gemak worden alle activiteiten gerekend die ervoor zorgen dat het eten er op het juiste moment op de juiste plaats en in de juiste vorm is.

Data over product, ingrediënt en proces

Een groot deel van de consument besteedt alle vragen rondom gezondheid, duurzaamheid, fairtrade et cetera graag uit, bijvoorbeeld aan de fabrikant of supermarkt. Mentaal gemak, in de woorden van Rabobank. En het aardige is dat de klant voor die service ook nog eens wil betalen. En als het niet tot een hoger prijs leidt, dan in ieder geval tot loyaliteit. Natuurlijk moet die belofte hout snijden, dus wil de retailer als ketenregisseur informatie van de leveranciers. Data dus, over product, ingrediënten, proces. De marktmacht van supermarkten zal toen toenemen.

Betere contractvoorwaarden voor primaire producent?

Voor voedselproducenten is dit alles niet per se slecht nieuws. Juist door de nauwere samenwerking kan de primaire sector vaak betere contractvoorwaarden bedingen, alsook hogere prijzen, langere contractduur en stabielere afzet. Het klinkt bijna te mooi om waar te zijn.

Mis geen enkel topverhaal op Eiwit Trends

Dit premium artikel is enkel beschikbaar voor abonnees

Beperk risico's met betere investeringen

Versterk je ketenpositie met de juiste partners

Versnel innovaties met de nieuwste trends

Beleef journalistiek van top niveau door collega’s, ervaren redacteurs én experts uit de sector.

Alieke Hilhorst

Alieke Hilhorst

Chris Polkamp

Chris Polkamp

Afbeelding

Wendy Noordzij

Abonneer vanaf €2,50/week

Snel delen

Afbeelding
Jan Vullings

Hoofdredacteur