Volgens Rabobank geven consumenten meer uit aan 'gemak': het eten op het juiste moment op de juiste plaats krijgen. - Foto: Albert Heijn
In dit artikel
Het winkelschap leidt tot keuzestress. De consument wil gezonder én duurzamer eten. Tegelijkertijd mag de kassabon niet doorslaan. Zie hier het dilemma. Na bezorging en maaltijdpakketten wordt mentaal gemak de nieuwe foodtrend. Dit motto beperkt zich niet tot het schap, maar raakt alle toeleveranciers.
Betalen voor mentaal gemak
Opmerkelijk is dat diezelfde euro wat sneller wordt uitgegeven als het om gemak gaat. Denk maar eens aan de (flits)bezorging en on-the-go winkels. Volgens Rabobank gaat zelfs 40 cent van elke uitbesteedde euro naar gemak. Tot gemak worden alle activiteiten gerekend die ervoor zorgen dat het eten er op het juiste moment op de juiste plaats en in de juiste vorm is.Data over product, ingrediënt en proces
Een groot deel van de consument besteedt alle vragen rondom gezondheid, duurzaamheid, fairtrade et cetera graag uit, bijvoorbeeld aan de fabrikant of supermarkt. Mentaal gemak, in de woorden van Rabobank. En het aardige is dat de klant voor die service ook nog eens wil betalen. En als het niet tot een hoger prijs leidt, dan in ieder geval tot loyaliteit. Natuurlijk moet die belofte hout snijden, dus wil de retailer als ketenregisseur informatie van de leveranciers. Data dus, over product, ingrediënten, proces. De marktmacht van supermarkten zal toen toenemen.Betere contractvoorwaarden voor primaire producent?
Voor voedselproducenten is dit alles niet per se slecht nieuws. Juist door de nauwere samenwerking kan de primaire sector vaak betere contractvoorwaarden bedingen, alsook hogere prijzen, langere contractduur en stabielere afzet. Het klinkt bijna te mooi om waar te zijn.Mis geen enkel topverhaal op Eiwit Trends
Dit premium artikel is enkel beschikbaar voor abonnees
Beperk risico's met betere investeringen
Versterk je ketenpositie met de juiste partners
Versnel innovaties met de nieuwste trends
Beleef journalistiek van top niveau door collega’s, ervaren redacteurs én experts uit de sector.
Alieke Hilhorst
Chris Polkamp
Wendy Noordzij