Skip to content

Merkfabrikanten pakken thuisbezorging zelf op

Updated on:
Business
Achtergrond
Nestlé volgt een andere weg. Het bedrijf zijn producten aan huis via de thuisbezorgspecialist Deliveroo. Voorlopig is dat beperkt tot platforms in vier grote Britse steden inclusief Londen. Foto: ANP

Nestlé volgt een andere weg. Het bedrijf levert zijn producten aan huis via de thuisbezorgspecialist Deliveroo. Voorlopig is dat beperkt tot platforms in vier grote Britse steden inclusief Londen. Foto: ANP

Online boodschappen bestellen en die thuis laten bezorgen heeft door de coronacrisis een grote vlucht genomen. Bekende merkfabrikanten proberen nu een graantje mee te pikken.

PepsiCo, Kraft Heinz en Nestlé, drie van de grootste fabrikanten van merkvoedingswaren ter wereld, zijn de afgelopen weken begonnen met het zelf thuisbezorgen van hun producten. Ze spelen daarmee in op de grote vlucht die online bestellen en laten bezorgen van de boodschappen heeft genomen door de coronacrisis.

Cijfers AholdDelhaize

De trend is uiteraard niet nieuw. Kijk naar de cijfers van AholdDelhaize over het eerste kwartaal toen er pas in de laatste weken van lockdown sprake was en het hamsteren toesloeg. Het Nederlands-Belgische supermarktconcern zag de omzet in die periode met 12,7% stijgen, maar de online tak groeide met 30% en in de VS zelfs met 42%. Van de € 6,8 miljard die Ahold in Europa omzette kwam 10% van online, inclusief Bol.com. Verder deelde het CBS net vorige week mee dat de Nederlandse winkels in totaal, dus inclusief non-food, de online omzet in april met 62% zagen toenemen.

Omzetverlies terughalen

Die sterke groei ontsnapt niet aan de aandacht van de grote fabrikanten van merkartikelen. Zij denken daar zelf op in te kunnen spelen en daarmee op den duur de supermarkt als tussenschakel – en marge-opslokker – uit te schakelen. Bovendien willen ze het omzetverlies door de sluiting van kantoren, scholen en kantines toch ergens terughalen. Zo heeft PepsiCo, van onder meer Pepsi Cola maar ook Lay’s chips, Dorito’s en Duyvis nootjes, in dertig dagen tijd twee eigen websites in de lucht gebracht, Snacks.com en PantryShop.com, zeg maar de shop voor de levensmiddelenkast. Voorlopig zijn die alleen actief in de Verenigde Staten maar als het daar slaagt, wil PepsiCo dat uitbreiden naar andere landen.

Investeren in e-commerce en digitale activiteiten spelen een belangrijke rol

“De laatste paar jaar hebben we er veel aan gedaan om een sneller, sterker en beter bedrijf te worden dat scherp gefocust is op wat de consument wenst. Investeren in e-commerce en digitale activiteiten speelt daar een belangrijke rol in. In deze onzekere tijden bieden onze websites de consument een alternatief voor snelle en makkelijke toegang tot hun favoriete producten”, zegt Gibu Thomas, als senior vice-president hoofd van e-commerce bij PepsiCo.

Lege vakken in supermarkten

Kraft Heinz, sterk aanwezig in het Nederlandse schap met onder meer Venz, Honig en Heinz zelf, is in het Verenigd Koninkrijk begonnen met Heinz to Home waarmee klanten al haar merkproducten thuis kunnen laten bezorgen. De Amerikaanse fabrikant zegt daarmee ook een antwoord te willen bieden voor de lege vakken die de klant soms in de supermarkt aantreft. Kraft Heinz biedt daarbij, net als PepsiCo, een ‘box’ vol van haar eigen merkproducten voor een vaste prijs. “Mensen willen minder naar de supermarkt en vinden dan soms niet wat ze zoeken. Daar bieden we voor onze merkproducten een oplossing voor,” aldus een verklaring.

Steve Chantry, commercieel directeur voor Noord-Europa: “Een aantal bedrijven had al langer ambities om direct aan de consument te leveren, maar tot nu toe ontbraken de juiste marktomstandigheden. Door de coronacrisis zijn verwerkte voedingsproducten en de oude bekende merken opeens weer in geraakt. Tegelijk komt de klant soms voor lege vakken te staan en is het ook moeilijk om de thuisbezorging te regelen.

Een aantal bedrijven had al langer ambities om direct aan de consument te leveren

Nestlé, van onder meer Maggi, KitKat, Buitoni en Nespresso, volgt een andere weg. Dat Zwitserse bedrijf, de grootste voedingsfabrikant ter wereld, levert haar producten aan huis via de thuisbezorgspecialist Deliveroo. Voorlopig is dat beperkt tot platforms in vier grote Britse steden inclusief Londen.

“Nu mensen niet zo makkelijk tussen de middag even naar de winkel kunnen wippen, is het logisch voor ons om de producten zelf bij hen thuis te bezorgen”, zegt Alexandre Manoukian, hoofd eCommerce bij Nestlé in het VK. Zijn hoogste baas, CEO Mark Schneider, is nog duidelijker: “Dit is een sleutelgebied waar we nog forse groei verwachten. Eén van de bijkomende gevolgen van de coronacrisis is dat e-commerce voor voeding en dranken opeens een veel grotere rol gaat spelen.”

Snel delen

Afbeelding
Ruud Peijs

Freelance redacteur